Annonce

En pige hænger i en gren, mens en voksne kvinde står på jorden ved siden af træet.

Sådan sikrer du farlige (men gode) lege


Få her en motoriksvejleders bedste tip til, hvordan du kan sikre, at børnenes leg bliver tilpas vild, uden at børnene kommer alvorligt til skade.

Annonce

5-årige Malou elsker at klatre i træer og er ifølge eget udsagn aldrig kommet til skade. Pædagogmedhjælper Gitte Nielsen har lært at give mere slip, når børnene leger vildt. Jørgen True

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Annonce

Alt for ofte bremses børn i deres vilde og farlige lege. Af frygt for, at barnet kommer til skade og af frygt for omgivelsernes reaktioner.

Så hvordan sikrer man, at legen bliver tilpas farlig uden, at barnet kommer alvorligt til skade? Og hvordan signalerer man bedst til forældrene, at ‘her bliver der leget vildt’ uden, at de bliver alt for bekymrede?

Det giver motorikvejleder Mads Brodersen fra Vends Motorik- og Naturskole her nogle bud på.

1. Lad fagligheden fylde. 

Diskutér indbyrdes, hvilke faglige argumenter der findes for at tillade eller forbyde forskellige lege, samt hvor jeres grænser går. Må børnene for eksempel lege med kontorstolen? Et fagligt argument kan være, at det stimulerer labyrintsansen, som hjælper os med at holde balancen, når vi bevæger os op og ned, frem og tilbage, til siden og rundt uden at blive dårlige. Og hvad med at klatre i træer? Vejen op mod trætoppen styrker håndkoordinationen og kroppens krydsbevægelser, som vi bruger gennem hele livet – når vi går, læser, skræller kartofler og arbejder i haven. Derudover kan træklatring give sug i maven samt en mestringsoplevelse, der kan være med til at give styrke børnenes selvværd og robusthed.

2. Sæt tingene i perspektiv

Alvorlige skader hos børn sker meget sjældent, og barnet går ikke i stykker, fordi det falder fra et træ, skærer sig på en kniv eller brænder sig på et bål. Hvis angsten alligevel sniger sig ind på dig, er det vigtigt at minde sig selv om de faglige argumenter.

3. Inddrag forældrene i ‘fredstid’

Det er altid godt at orientere forældrene om legepolitikken inden, der sker eventuelle uheld. Ledelsen skal klæde forældrene på, men den enkelte medarbejder skal også tage snakken i garderoben og forklare, hvorfor barnet har fået skrammer og en stor bule. Vis eventuelt forældrene billeder af de forskellige lege og forklar, hvordan legene udvikler børnene motorisk.

4. Skab en fornuftig arena

Der må selvfølgelig hverken ligge glasskår eller kanyler, hvor børnene leger. Men ellers handler det om at lade barnet udforske, hvad der er farligt og eventuelt tilpasse omgivelserne en smule. Bliver et 1-årigt barn ved med at kravle hen over sofaryggen, kan man måske lægge en yogamåtte eller pude på gulvet, så det lander lidt blødere.

5. Inspirér børnene

Læg sofaen ned på ryggen eller vend bordet på hovedet og brug det som sejlskib. Børn har brug for inspiration til deres leg. For de lidt større kan det være elastikhop i gården. For de små kan det være, at den voksne skal ned på gulvet og lege med eller bruges til at kravle hen over.

6. Skab tid til leg

Børn lærer gennem gentagelse, så de skal have lov at lege den samme leg igen og igen.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev