Luftrenser skal forbedre indeklima

Hver tredje oplever dårligt indeklima på jobbet

Af Sophie Holland
Journalist

Dårlig ventilation, for høj eller lav temperatur og træk er hverdag for mange af FOAs medlemmer. Det forringer trivslen og arbejdsevnen.

Medarbejderne på Botilbuddet Grøndalsvænge i København har det ofte for varmt og oplever, at der lugter dårligt. Det har hjulpet på luftkvaliteten, at en luftrenser er blevet sat op på en af etagerne.  Jørgen True

Af Sophie Holland
Journalist

Har du hovedpine, eller er dine øjne og slimhinder irriterede, når du er på arbejde? Så er du ikke alene. Hvert tredje FOA-medlem synes, at deres indeklima er dårligt eller meget dårligt. Af dem oplever otte ud af ti, at det har fysiske konsekvenser. 

Det viser en undersøgelse blandt FOAs medlemmer. Ifølge Geo Clausen, professor i indeklima ved DTU BYG, er hovedpine, koncentrationsbesvær og tørre slimhinder typiske tegn på et dårligt indeklima. 

Læs også: 5 trin til et bedre indeklima

“I nogle tilfælde kan det være svært at finde ud af, hvad problemet er, men som regel kan målinger vise, om temperaturen er for høj, eller ventilationen er for dårlig, så der er for meget CO₂ i lokalet,” siger han. 

Ud over at påvirke medarbejdernes trivsel er et dårligt indeklima dyrt, fordi det kan gå ud over arbejdsevnen. Den påvirkes, når luftens kvalitet er for dårlig på grund af eksempelvis forureningskilder fra gulve eller møbler. 

“Justering af temperaturen er et godt sted at starte, fordi det spiller en stor rolle for medarbejdernes arbejdsevne. Anbefalingerne er på 22 til 26 grader om sommeren og lidt lavere om vinteren,” siger Geo Clausen.

36%

oplever, at de har et dårligt eller meget dårligt indeklima på arbejdspladsen.

Medlemsundersøgelse om indeklima, juli 2018, 4.222 deltog. 

Søg hjælp hos ledelsen og FOA

Ifølge forbundssekretær i FOA Jens Nielsen bør arbejdsgiverne tage problemet alvorligt. 

Læs også: Nyt byggeri er ikke garanti for godt indeklima

“Der er lovgivning, som fastslår, at det både skal være sundt og sikkert at gå på arbejde, og Arbejdstilsynet har regler og vejledning, som skal følges,” siger Jens Nielsen. 

Han opfordrer medlemmerne til at gå til deres tillidsvalgte og ledelsen. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, skal de henvende sig til deres FOA-afdeling, som kan gå videre med sagen.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies