Annonce

Tre kvinder ved en computer planlægger køretider i hjemmeplejen

Køretid

Sådan har hjemmepleje forbedret kørelisterne


Lotte Lindholm Petersen blev ansat som ekstra planlægger i starten af året. Nu fungerer hjemmeplejen i Rudkøbing langt bedre.

Annonce

Kollegerne kan altid komme til planlægger Lotte Lindholm Petersen (i midten), hvis de har spørgsmål eller forslag til, hvordan kørelisterne kan gøres bedre. Heidi Lundsgaard

Af Sofie Janerka
Journalist

Annonce

Der står et stort glas bolsjer på det bageste hjørne af social- og sundhedsassistent og planlægger Lotte Lindholm Petersens bord i hjemmeplejens hus i Rudkøbing på Langeland. Det er helt bevidst. For når de ansatte i hjemmeplejen kommer forbi hende med spørgsmål eller kommentarer, skal de føle sig velkomne. 

Læs også: Hjemmeplejens kørelister skal under lup

“Jo bedre planlægningen herinde er, jo bedre service kan vi give borgerne. For at det kan fungere, kræver det, at jeg som planlægger er en del af gruppen – og at de udkørende oplever, at jeg ser og hører dem. Til gengæld hjælper de mig med at byde ind på ekstra vagter og foreslå steder i vagtplanen, hvor der er lidt rigelig tid,” fortæller Lotte Lindholm Petersen. 

Behov for flere planlæggere 

Hun har været planlægger i hjemmeplejen i Rudkøbing siden marts. Her opgraderede Langelands Kommune med én planlægger, så de i dag er to ud over lederen. Fordi der var brug for mere tid og flere hænder til planlægningsopgaven. 

Læs også: Ældreminister vil undersøge køretid i hjemmeplejen

“Man laver en del fejl i starten. En dag kom jeg til at sende én på cykel til øen Strynø, og en anden gang sendte jeg to forskellige hjem til et ægtepar på samme tid,” fortæller Lotte Lindholm Petersen. Lige den dag var stemningen ikke super god, men nu kan de heldigvis grine af det. Netop latteren er afgørende for arbejdsmiljøet i hjemmeplejen, mener hun. 

“Vi skal kunne grine sammen og anerkende hinanden. Starten her var hård, og jeg brugte mange kræfter på at blive en del af holdet,” siger Lotte Lindholm Petersen.  Blandt andet holder hun altid døren til personalestuen  åben, så hun kan være med i samtalen. 

“Jeg vil gerne spise sammen med de andre, men det er også altid i  frokostpausen, de forskellige kommer med spørgsmål og ønsker.”   

Erfaring er vigtigst

Lotte Lindholm Petersen anerkender, at det er et komplekst og til tider hårdt job at være planlægger. Hun mener, at erfaring er vigtigere end uddannelse Selv trækker hun dels på sin egen erfaring som social- og sundhedsassistent og dels et tidligere job som planlægger på et plejecenter. 

Læs også: Sosu’er har for lidt køretid: Her ’stjæler’ de minutterne

“Erfaring og evnen til at turde tage ansvar er afgørende. Jeg har selv kørt i hjemmeplejen og kan sætte spørgsmål ved visitationerne og overveje, om man kunne gøre noget bedre.”

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev