Annonce

En kvinde med langt, brunt hår og mørk jakke kommer gående, mens hun smilende kigger til højre.

Børneminister vil have bedre normeringer i ydertimerne


Børne - og socialminister Mai Mercado (K) vil have mere personale i ydertimerne. Glædeligt, mener FOA, som dog også efterspørger mere personale i den resterende åbningstid.

Annonce

De Konservative med børne- og socialminister Mai Mercado i spidsen foreslår at afsætte 110 millioner kroner årligt til mere pædagogisk personale i dagtilbuddenes åbnings- og lukningstid. Flemming Leitorp/Børne- og Socialministeriet

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Annonce

En pædagogisk medarbejder skal ikke længere være alene ved institutionens åbnings- eller lukningstid, hvis antallet af børn overstiger fem.

Det mener børne- og socialminister Mai Mercado, som foreslår flere pædagogiske medarbejdere i ydertimerne.

Hvis forslaget bliver sikret ved lov efter et kommende folketingsvalg, vil det kunne føre til omkring 340 ekstra medarbejdere på landsplan og koste 110 millioner kroner årligt. Det skriver Berlingske.

Læs også: Alenearbejde truer børns trivsel

Alenearbejde i hele åbningstiden

I FOA hilser man forslaget velkommen, men opfordrer samtidig ministeren til at kigge på alenearbejde i hele institutionens åbningstid.

”Det er glædeligt, at ministeren erkender, at kommunerne ikke lever op til deres ansvar overfor børnene, deres forældre og personalet. Men ministerens ønske om at sikre omsorgen for børnene i ydertimerne bør også åbne for, at dagtilbuddene sikres tilstrækkelige normeringer i hele åbningstiden,” siger formand for pædagogisk sektor i FOA Mogens Bech Madsen.

Han henviser til FOAs undersøgelse ’Daginstitutionernes hverdag 2018’ foretaget af Bureau 2000, som viser, at problemer med alenearbejde ikke er begrænset til ydertimerne. Halvdelen af institutionerne har nemlig skemalagte perioder, hvor en medarbejder er alene med en børnegruppe. Og det er vel at mærke i perioder, hvor alle grupperne i en institution er åbne.

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

’Identificerer et oplevet problem’

Samtidig viser undersøgelsen, at omkring hver tredje medarbejder føler, at de ikke kan yde børnene tilstrækkelig omsorg, trøst og støtte. Ifølge Dagtilbudsloven er én af dagtilbuddenes primære opgaver netop at give børn omsorg og bidrage til en god og tryg opvækst.

Fagbladet FOA ville gerne have spurgt børne- og socialminister Mai Mercado, om hun mener, at problemerne med alenearbejde begrænser sig til åbnings- og lukningstidspunkter, men hun er ikke vendt tilbage på vores henvendelse. Over for Berlingske siger hun om begrundelsen for forslaget:

”Jeg identificerer et oplevet problem, og det vil jeg gerne finde løsninger på uden at fjerne kommunernes frihed til selv at planlægge.”

”Det nytter bare ikke, at man ikke føler, at man kan hente sit barn efter 16.30, for så står barnet nærmest påklædt med sine ting ude på trappen, mens den tilbageværende pædagog er ved at feje og sætte stole op,” siger Mai Mercado til avisen.

Hvordan udmøntningen af forslaget skal finansieres er endnu ikke på plads, men ifølge ministeren vil kommunerne blive økonomisk kompenseret, hvis forslaget bliver til noget.

Om undersøgelsen

I 50 pct. af institutionerne er der skemalagte perioder på almindelige hverdage, hvor en medarbejder er alene med en børnegruppe i den periode, hvor alle grupperne er åbne. Alenetid med en større børnegruppe er derfor ikke kun et ydertimer-problem.

Ca. halvdelen af institutionerne har også perioder på en halv time eller mere, hvor en medarbejder er alene med børnene på legepladsen. Kun 21 pct. var alene med 5-10 børn, og hele 36 pct. var alene med mere end 20 børn.

Medarbejderne i undersøgelsen oplever, at de hyppigt ikke kan give børne tilstrækkelig omsorg. Fx oplever 33 pct. at de dagligt eller flere gange om ugen ikke kan nå at give et barn trøst, mens 32 pct. oplever, at de dagligt eller flere gange om ugen ikke har tid til at tage sig af en konflikt mellem børn.

Kilde: ’Daginstitutionernes hverdag 2018’ foretaget af Bureau 2000

 

Dagtilbudsloven

§ 7. Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring.

Stk. 2. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev