57-årige Liselotte Gitte Kjærup-Nielsen blev vred, da hun for nyligt læste en
artikel fra Fagbladet FOA. Formand for social- og sundhedssektoren i FOA, Torben Hollmann, ytrede sin bekymring for, at Esbjerg Kommune som noget nyt er begyndt at give nogle af de social- og sundhedsansattes praktiske opgaver til rengøringspersonale.
Læs også: Ung sosu: Vi har et fælles ansvar for at tale vores fag op
“Jeg blev virkelig harm og provokeret over hans udtalelser. Det lød nærmest som om, at rengøringspersonalet ikke kan noget, og at vi ikke er i stand til at observere borgernes tilstand. Det skulle ikke have lov at stå alene,” siger Liselotte, som selv er uuddannet hjemmehjælper i Aalborg Kommunes rengøringsenhed.
Frustrationen blev til en pressemeddelelse, som FOA Nordjylland har bragt på deres hjemmeside. Afdelingen støtter nemlig helt op om Liselottes budskab. Det oplyser afdelingens næstformand Pia Pedersen.
"Vi ved, at personalet i rengøringsenheden i Aalborg har gennemgået et uddannelsesforløb, som gør, at de vil være mere kvalificeret, end hvis vi tager ledige ind, der ikke har erfaring eller uddannelse inde for området," siger hun.
Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid
Urealistisk hvis der kun er fokus på uddannelse
I pressemeddelelsen giver Liselotte udtryk for, at opgaveglidningen ikke er bekymrende, og at det er den rette løsning på problemet med manglen på social- og sundhedsansatte:
“Jeg mener, at uddannelse af flere social- og sundhedsansatte er vejen frem, men realistisk set vil det tage årevis at få uddannet det antal, vi kommer til at mangle på landsplan. Derfor er det helt urealistisk, hvis der kun er fokus på uddannelse. Anerkend at opgaveglidning fra sosu’er til ’ufaglærte hjemmehjælpere’ kan være en acceptabel løsning!,” skriver hun blandt andet i sit debatindlæg.
Læs også: Ret til tidlig pension: Det betyder regeringens udspil for dig
Hun understreger over for Fagbladet FOA, at rengøringsenheden ikke vil møve sig ind på de social- og sundhedsansattes plads, og at de ikke laver plejerelateret arbejde.
Modellen bør udbredes til andre kommuner
Liselotte har været ansat i Aalborg Kommunes rengøringsenhed i 22 år, hvor hun også er fællestillidsrepræsentant. Der er intet nyt i, at rengøringsenheden i Aalborg Kommune har ansvaret for borgernes rengøring, faktisk er det sådan, at plejen og rengøring har været adskilt i 25 år.
Læs også: Udskammet efter dokumentar: ’Du arbejder på Nyvang, føj!’
Liselotte og de øvrige 150 medarbejdere i enheden har siden 2014 gennemgået adskillige kurser i blandt andet forebyggelse af faldulykker, brandforebyggelse, førstehjælp, IT og et forløb om vurdering af borgernes helbredstilstand.
“Det kan sagtens blive en god løsning på manglen, hvis man vil det. Jeg synes, at modellen burde udbredes til andre kommuner, som mangler social- og sundhedsansatte,” siger hun.
Ufaglærte er ikke løsningen
Torben Hollmann, formand for Social- og sundhedssektoren i FOA, anerkender, at opgaveglidningen muligvis fungerer i Aalborg Kommune, men han mener absolut ikke, at modellen bør udbredes til andre kommuner, eller at det er en hensigtsmæssig løsning på manglen af social- og sundhedspersonale:
“Det er rigtig godt, at Liselotte og kollegerne i rengøringsenheden har gået på nogle kurser og fået flere kompetencer, men det kan man ikke være sikker på vil ske i andre kommuner. Og så er de faktisk ufaglærte. Deres kompetencer vil aldrig være på højde med de social- og sundhedsansattes,” siger han.
Han fastholder, at den mest holdbare og langsigtet løsning på problemet er at uddanne flere til faget. Indtil da bør udfordringerne tackles ved at sætte flere social- og sundhedsansatte op på fuld tid og sørge for, at de har et arbejdsmiljø, så de kan holde længere tid på arbejdsmarkedet, mener han.