Smerter i ben og knæ: Lav disse 4 øvelser

Af Cathrine Saltbæk Tverskov
Journalist

Styrketræning kan forebygge smerte og nedslidning med ugentlig træning, og det kan gavne FOA-medlemmer, som er særlig udsat i deres arbejde. 

Lav disse øvelser i 10 minutter to gange ugentligt og forebyg smerter og nedslidning i benene og knæene. Andreas Hemme

Af Cathrine Saltbæk Tverskov
Journalist

Næsten hvert femte FOA-medlem har dagligt ondt i knæene og benene. Det viser seneste undersøgelse af fysiske smerte udarbejdet af FOA fra 2015.

Fagbladet FOA har fået forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Lars L. Andersen til at vise nogle træningsøvelser, som er nemme at lave, og som vil have en stor effekt alene ved 10 minutters træning to gange ugentligt.

Denne tre minutter lange træningsvideo viser fire forskellige slags øvelser med fokus på muskelgrupperne i benene og knæene.

Hårdt fysisk arbejde udgør risikofaktor

FOA-medlemmer har generelt et hårdere fysisk arbejdsmiljø end den gennemsnitlige dansker med en arbejdsdag med mange tunge løft og forvredne arbejdsstillinger. 

Netop tunge løft, repetitivt arbejde og forvredne arbejdsstillinger er 
ifølge Lars L. Andersen
risikofaktorer for at få smerter og nedslide kroppen.


“Vi kender nogle af risikofaktorerne for smerter og nedslidning. Det er tunge løft, repetitive opgaver eller arbejde i højt tempo, som øger risikoen både for smerter og sygefravær,” siger forskeren. 

Flere arbejdspladser er derfor begyndt at inddrage fysisk aktivitet og styrketræning i arbejdstiden for at forebygge langvarig sygdom. Al forskning viser nemlig, at styrketræning ikke kun mindsker smerterne, men også kan forebygge nedslidning.   

Smerte rykker sig rundt

Det vigtigt at huske at træne flere muskelgrupper, når man er i gang med styrkeøvelserne. For smerte kan ifølge Lars L. Andersen rykke lidt rundt i kroppen.

Derfor er det vigtigt, at man ikke kun træner lige der, hvor man har ondt, men at man i stedet har fokus på at træne området helt generelt:

“Man skal tænke område i stedet for specifik muskel, når man træner. Når man træner de muskler, som sidder omkring smerterne, vil man udover at forebygge smerte det pågældende sted, også støtte op omkring andre muskler,” siger han.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies