Sosu'er: Synlig køretid på kørelisterne skaber psykisk balance

Af Andreas Hemme
Journalist

I Silkeborg Kommune har medarbejderne været med til at løse problemet med manglende køretid på kørelisterne.

Social- og sundhedshjælper Bodil Mogensen (tv.) og social- og sundhedsassistent Anette Holmgaard Grønfeldt, der begge er tillidsrepræsentanter, har været med til at skabe ro om køretiden i Silkeborg Kommune.  Niels Åge Skovbo

Af Andreas Hemme
Journalist

I Silkeborg Kommune har de tidligere døjet med, at der var manglende tid til transporten mellem borgerne i hjemmeplejen. Det gik typisk ud over medarbejdernes frokostpauser dengang, fortæller social- og sundhedsassistent Anette Holmgaard Grønfeldt, der er planlægger og tillidsrepræsentant i kommunen.

Folk skulle selv finde tiden til at komme fra A til B, så mange følte sig for det meste nødsaget til at sløjfe pausen, så de havde noget tid at gøre godt med. Det resulterede i, at folk følte sig pressede og stressede,” fortæller hun.

Læs også: Sosu’er har for lidt køretid: Her ’stjæler’ de minutterne

Men hvor det tidligere virkede som om, at ledelsen ikke ville høre på, hvad medarbejderne havde at sige, så forholder det sig anderledes i dag.

Vi er gået fra mistillid parterne imellem, til et tillidsbaseret samarbejde. Så nu har vi køretid synligt på køresedlerne. Det har været et længere arbejde, en løbene kulturændring, men det kan betale sig for både medarbejdere og ledelse,” siger Anette Holmgaard Grønfeldt.

Hun fortæller, at det har været en proces, der har strakt sig over flere år og ledelsesskifte.

Ledelsen anerkendte problemet

Social- og sundhedshjælper Bodil Mogensen, der er tillidsrepræsentant og udekørende i kommunens hjemmepleje, fortæller, at folk var rigtig stressede dengang der ikke var køretid.

Det var et dårligt arbejdsklima. Så vi tog det op i MED-udvalget, hvor vi nedsatte en arbejdsgruppe, der skulle arbejde med køretid,” siger hun. 

Læs også: Kathrin bruger egen bil for borgernes skyld

Arbejdsgruppen var med folk, fra alle dele af hjemmeplejen; Menige medarbejdere, tillidsvalgte, den lokale ledelse og direktionen.

Ledelsen anerkendte, at det var et problem, at der ikke var køretid. Vi havde flere løsningsmodeller på bordet. Det endte med, at vi fik visitationen til at oprette en ydelse, der hed køretid, som planlæggerne kunne disponere med. Så nu ligger det helt synligt på kørelisterne,” fortæller Bodil Mogensen.

Synlighed gør arbejdet mere effektivt

Specielt synligheden af, at køretiden nu står tydeligt på kørelisten, har gjort alverden til forskel, fortæller Anette Holmgaard Grønfeldt.

Det giver folk ro, at de kan se, at der er tid til at køre rundt mellem borgerne, og at der er tid til pause. Før blev folk jo stressede, inden de overhovedet kom i gang, fordi det ikke var til at overskue,” siger hun.

Læs også: 4 gode råd: Sådan får I styr på køretiden

Synligheden gør det også nemmere for dem alle, at løse deres opgaver mere effektivt.

Vi har også fået kørelisterne op på en stor skærm. Så kan alle se, hvem der måske bliver pressede, og hvem der har tid til overs. Så vi kan trække mere på hinanden, fordi når det hele er synligt, kan vi i fællesskab være sammen om at løse det,” fortæller Anette Holmgaard Grønfeldt.

Bodil Mogensen er enig, og mener, at det skaber en helt anden psykisk balance på arbejdspladsen, at der nu er køretid synligt på kørelisterne.

Det er ikke et samtaleemne mere. Folk er ikke frustrerede over det, fordi nu står det jo på kørelisterne. Jeg tror, det er godt for alle parter, fordi tidligere har det kostet meget i overarbejde. Jeg har også et indtryk af, at sygefraværet er på vej ned,” fortæller hun.

At planlægge med synlig køretid har været et pilotprojekt i tre udekørende grupper. Næste skridt er at få det implementeret i resten af hjemmeplejen i Silkeborg Kommune.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies