Annonce

Tegning af barn og voksen med øjenkontakt

5 gode råd til at styrke dit pædagogiske nærvær

Af Finn Danielsen
Journalist

Et nærværende forhold mellem et barn og en voksen kommer ikke af sig selv. Det kræver bevidst tilrettelæggelse.

Annonce

Tæt øjenkontakt mellem barn og voksen er en vigtig del af pædagogisk nærvær. Tegning: Lillian Brøgger

Af Finn Danielsen
Journalist

Annonce

Pædagogisk nærvær betyder, at man ikke bare er til stede, men at man har noget på spil sammen med barnet, at man vil noget sammen med det. Selv om vigtigheden af nærvær er selvfølgelig, kan det være svært at gøre i praksis. Her er nogle gode råd.

1. Vær bevidst om detaljerne i hverdagen

Gå ned i alle detaljer og vær opmærksom på, hvad der betyder mest i dit forhold til barnet. Det drejer sig om at have kvalitet i alle sekunder, hvor det er muligt i løbet af en dag.

Det kan være barnet, der får mulighed for selv at lægge hagesmækken i pedalspanden og oplever stolthed ved selv at mestre det. Eller at den voksne får øje på det magiske øjeblik, hvor barnet er klar til at blive modtaget, og den voksne er der.

2. Zoom ind på det nære

Bliv opmærksom på det, der ligger lige for dine fødder. Pædagogisk nærvær er ikke et forkromet projekt, men handler om din tilstedeværelse i nuet og opmærksomhed på, hvad der øger dit samspil med børnene.

Små justeringer af din daglige praksis kan udvikle det nære og have stor betydning for dig selv og børnene. Det kan være, at barnet og den voksne har fælles fokus på at tage tøj eller sko af og på, på de små dyr ude på legepladsen eller på en bog. Det handler også om at tilrettelægge og indrette, så du undgår unødige forstyrrelser.

3. Lav dine egne mål

Formulér dine egne mål med udgangspunkt i den børnegruppe, du har. Et mål kan være at have fokus på, hvordan du i højere grad gør tiden i garderoben til en nærværs- og læringssituation.

På den måde bliver det, du gør, betydningsfuldt – og nærværende – for både dig selv og børnene. Video kan bruges til at finde særlige opmærksomhedspunkter i samspillet mellem dig og børnene. Lav gerne en ‘før og efter-video’, som analyseres ud fra dit mål.

4. Brug fysisk berøring af børnene

Fysisk berøring er vigtig for barnets selvopfattelse og for at få et godt forhold til sin krop. Det har betydning, at barnet kan mærke sig selv, opleve den fysiske forskel på at være aktiv og at være rolig og afslappet, og at ”min krop er ok”.

Massage med bold eller pensling er gode metoder, og du kan lave fingermassage, når børnene skal have vasket fingre, og gøre det til en nærværsstund. Udskiftning af engangsvaskeklud med en af frotté kan være effektfuld. Børn får også glæde af at give hinanden massage.

5. Planlæg ud fra børnenes behov

Didaktik, er blandt andet, at du gør dig overvejelser om, hvordan du kan planlægge, så du både har et mål, hvad du gerne vil opnå, og samtidig har øje for, hvad der rør sig hos børnene.

Det vil sige, at se det, de er optaget af. Når du har gjort dig tanker om, hvad du vil, og har skabt rammerne for det, er det meget lettere at være til stede i nuet og være nærværende. Didaktik er også dine refleksioner over, hvordan det gik, hvad børnene lærte og oplevede, og hvad du skal ændre til næste gang.

Kilder: Eydna Gudmundsson og Elin Kofoed, pædagogiske konsulenter i Næstved Kommune.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies