Annonce

Bælteseng i psykiatrien

Sådan kan du arbejde med at nedbringe brugen af tvang


Her guider seniorforsker ved Psykiatrisk Forskningsenhed i Region Sjælland Lene Lauge Berring til, hvordan I kan arbejde med at nedbringe brugen af tvang på din arbejdsplads. 

Annonce

Seniorforsker ved Psykiatrisk Forskningsenhed i Region Sjælland Lene Lauge Berring beskriver her 4 metoder, der kan hjælpe til at nedbringe brugen af tvang.  Colourbox

Af Andreas Hemme
Journalist

Annonce

Positive ord: 

Ved vagtskifte mødes personalet typisk og diskuterer den enkelte patient. Her vil rapporterne ofte have fokus på usædvanlig adfærd eller vanskelige patienter. 

For at fremme en positiv forståelse for patienterne og mindske sandsynligheden for konflikter, skal man med positive ord også sige noget godt om hver patient ved rapporten. Det kan være alt fra, at de har spist alt deres mad, til at de har udvist tålmodighed og forståelse i en presset situation.

Hvis det ikke er muligt at fremhæve noget positivt ved en patients adfærd, kan man i stedet fremhæve deres positive egenskaber generelt, eller sige noget positivt om hvordan personalet støttede patienten.  

Samtidig skal man, hvis der bliver rapporteret om vanskelig eller forstyrrende adfærd, tilbyde en psykologisk forståelse og forklaring af patientens adfærd. På Safewards hjemmeside kan man hente et dokument, der indeholder beskrivelser som kan hjælpe med at lave disse forklaringer. 

Beroligende metoder

Hvis en patient er anspændt eller urolig og viser tegn på, at de kan blive vrede eller aggressive, kan man bruge interventionen beroligende metoder. 

Til beroligende metoder skal afsnittet have en ”calm down”-kasse, der indeholder forskellige sansestimulerende redskaber, som patienten kan bruge. Indholdet af kassen skal man finde ud af lokalt på sin afdeling, da de beroligende metoder skal passe til de rammer man arbejder under, og de patienter man har.

”Calm down”-kassen kan blandt andet indeholde ting som anti-stresskugler, afslappende musik, bløde bamser, massagekugler og lignende. 

Afklare gensidige forventninger:

Ligesom personalet har forventninger til patienterne, har patienterne også forventninger til personalet. Interventionen ’afklare gensidige forventninger’ handler om, at personalet i samarbejde med patienterne skal skabe klarhed om regler og rutiner i afsnittet.

Det kan hjælpe de ansatte til at være konsekvente, og give patienterne mulighed for at henvise til forventningerne, hvis personalet ikke efterlever dem. 

De gensidige forventninger skal klarlægges på et fællesmøde med patienterne, hvorefter de skal skrives ud og hænges op. 

Lær hinanden at kende

I en travl hverdag på et psykiatrisk afsnit kan mange ting stå i vejen for, at personale og patienter lærer hinanden at kende. 

Derfor kan det hjælpe, at man på afsnittet indsamler information om folk, som kan tegne et portræt af personerne. Personalet giver en række informationer om sig selv, som de gerne vil have, at patienterne ved.

Det kan være hvor længe man har været i arbejdet, tidligere jobs, livretter, yndlingsfilm, yndlingsmusik og lignende. Disse informationer skrives ned og samles i en mappe, der er tilgængelig for patienterne. 

Hvis patienterne har lyst, udarbejder personalet et ark med lignende informationer om dem, som kan danne et billede af, hvem patienten er som person. 

Den gensidige viden og fortrolighed om hinanden kan hjælpe til, at man hurtigere kan danne en relation. Denne relation kan hjælpe os med at orientere patienterne relevant, øge deres håndteringsevne, forbedre deres mere uhensigtsmæssige adfærd, og få dem til at føle sig beroligede og bedre tilpas under deres indlæggelse.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev