Annonce

En ældrekvinde i en kørestol med en yngre kvinde ved sin side

4 råd til at undgå konflikter med pårørende


Forfatter til bog om samarbejde med pårørende, Hanne Gullestrup, giver sine bedste råd til et godt samarbejde.

Annonce

Vær åben og ærlig om, hvad den pårørende kan forvente, lyder rådet fra ekspert i samarbejde. Colourbox

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

1. Omsorg

Husk på, at pårørende aldrig er den bedste udgave af sig selv. De føler ofte skam og bebrejder sig selv, at de ikke længere magter opgaven med at passe på eksempelvis deres ældre mor eller far. Det er svært at forholde sig til, at ens elskede er en andens arbejdsopgave.

Sig noget anerkendende, som: “Jeg holder meget af at arbejde med din mor” eller “Din søn har en god humor.” De pårørende vil opleve, at du ser dem, og det gør dem trygge. Det er især vigtigt i starten, når man bygger en relation op til de pårørende. Lidt senere, når de har bearbejdet tabet – for det er sådan, det føles – kan det være lettere for dem at give slip og se det som en gave, at der er et system, der ‘tager over’. 


2. Med i hverdagen

Pårørende kan opleve at gå fra at være en del af sin kæres hverdag til at opleve sig som uvelkommen gæst. Man skal hjælpes til at finde en ny hverdag sammen. De steder hvor medarbejderne er gode til at fremhæve, at det er borgerens hjem og ikke primært en arbejdsplads, er de pårørende mere aktive.

Forsøg for eksempel at sige: “Hvad plejer du at hjælpe din mor eller far med? Det må du gerne blive ved med, i det omfang du magter det.” Hvis den pårørende svarer, at de ofte spiser frokost sammen, og at den pårørende altid køber smørrebrød, så kan en medarbejder sørge for, at borgeren ikke har spist i forvejen. Anerkend, at det, den på- rørende gør, er en god idé, og sørg for at skabe plads til at borgerens og familiens rutiner kan fortsætte som hidtil, så vidt det er muligt.

3. Feedback

Giv de pårørende klare procedurer for, hvem de kan gå til med deres feedback. Hvis de er utrygge ved noget, af det de oplever, er det afgørende, at nogen tager hånd om deres utryghed. De pårørende føler sig ofte afmægtige, og det sværeste for dem er tab af værdighed, hvis deres kære lever under den standard, de selv kunne stå for. Det kan man som pårørende fare i flint over.

Her er det vigtigt, at kritik bliver hilst velkommen, og at man som medarbejder ikke går i forsvar. For hvis man først gør det, kan det ende i en regulær krigstilstand. Inviter de pårørende til dialog og spørg eventuelt, om de har lyst til at give en hjælpende hånd.

4. Åben og ærlig

Vær åben og ærlig om, hvad den pårørende kan forvente sig af samarbejdet. Lav en klar forventningsafstemning – særligt i starten af samarbejdet. Forklar, hvad personalet sørger for, og hvad I forventer, at de pårørende står for. Ofte er pårørende usikre på, hvad de må og ikke må. Må de lave en kop kaffe i køkkenet? Må de sætte en liter mælk i køleskabet?

Tag en snak, gerne helt lavpraktisk, og sørg i øvrigt for en lille snak i ny og næ. Spørg for eksempel: “Forløber det her, som I forventer? Er der noget I undrer jer over? Noget I savner?”

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev