Annonce

Barn sidder på skødet af mandlig pædagog

Mange elever i dagtilbud ønsker regler for fysisk kontakt


Hvert andet medlem i dagtilbud oplever, at der er regler for fysisk kontakt med børnene. Især eleverne vil gerne beskyttes mod mistanke om overgreb. 

Annonce

Hver fjerde pædagogiske assistent-elev har selv fravalgt bestemte former for kontakt med børnene som f.eks. at have et barn på skødet eller skifte ble for at beskytte sig mod mistanke. For ansatte er det kun hver syvende, viser en ny medlemsundersøgelse fra FOA. Colourbox

Af Merete Nielsen
Journalist

Annonce

Må man kysse og kramme børnene? Må de sidde på skødet? Debatten om fysisk kontakt mellem ansatte og børn i dagtilbud blusser jævnligt op i medierne.

Ifølge en ny medlemsundersøgelse oplever halvdelen, at der er regler for kys og kram eller andre regler, der skal beskytte mod mistanke om seksuelle overgreb på børn.

30 procent af de ansatte mener, der bør være regler, mens det gælder for 45 procent af eleverne. Hver 8. af de ansatte oplever reglerne som begrænsende i forhold til den omsorg, de kan give børnene. Blandt eleverne er det hver 3. 

Læs også: Pædagogisk assistent: Særregler for mænd er en fornærmelse

Lektor: Regler skaber en frygtkultur
Susanne Laudrup underviser som lektor på UCC de studerende i kropskultur og seksualitet. Hun er bekymret over, at så mange gerne vil have regler. 

“Regler er med til at skabe en frygtkultur, hvor det i sidste ende er børnene, der risikerer at blive tabere. Hvis børn oplever, at de voksne er tøvende i deres kontakt, kan det påvirke deres opfattelse af egen krop negativt.”

Susanne Laudrup nævner som eksempel en mandlig studerende, der var ved at tabe et barn, som hoppede ned fra et træ. Da han skulle gribe pigen, blev han usikker på, hvor han måtte røre hende. 

“I stedet for at have regler bør institutionerne fortælle og vise de unge, at det er helt naturligt, at man har fysisk kontakt med børnene – med mindre børnene selv siger fra,” siger Susanne Laudrup. 

Elever er mest forsigtige

  • Hver fjerde elev har selv fravalgt bestemte former for kontakt med børnene som f.eks. at have et barn på skødet eller skifte ble for at beskytte sig mod mistanke. For ansatte er det kun hver syvende.
  • Hver tredje elev oplever kulturen og reglerne om fysisk kontakt som begrænsende for den omsorg, de kan give børnene. Det gælder kun hver ottende ansatte.
  • Hver tredje elev er bekymret for at blive udsat for falske beskyldninger – det er dobbelt så mange som blandt de ansatte (16 procent).

Kilde: Medlemsundersøgelsen ‘Regler for fysisk kontakt med børn i daginstitutioner‘, 998 deltog

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev