Dagplejer Camilla Vibekka Krabek Thomsen er nystartet dagplejer i Varde og har lavet en væg med alle de ting, som børnene tit ikke må pille ved. To af børnene i dagplejen er hendes egne tvillinger.
Robert Attermann
Hvordan fik du idéen til væggen?
Børn har den her naturlige nysgerrighed,
og i stedet for at alt legetøj skal være fra
Lamaze eller Lego, tænkte jeg: Hvorfor
ikke bygge selv?
På væggen er der ting, der normalt
er ‘forbudte’ for børn?
Præcis. Der er en stikkontakt,
men også noget fra en computer,
som ellers er ting, man skal
passe på, og som børn normalt
får at vide, de ikke må røre ved.
Men på pilfinger-væggen er der
ingen regler: Her kan de give den
gas med at udforske.
Rører børnene så ikke bare ved alt det,
de ikke må, når de kommer hjem?
Faktisk ikke. To af børnene er jo mine
egne. Vi har en stikkontakt 20 meter fra
pilfinger-væggen, og den rører de ikke.
Børn får jo tidligt at vide, hvad de ikke
må lege med, og måske får de også afløb
for det ‘forbudte’ på pilfinger-væggen.
Hvordan udvalgte du tingene?
Jeg er gået efter ting, der siger noget, har
en sjov form, er gode at røre ved – så alle
sanser kan komme i sving.
Hvor lang tid bruger børnene der?
Timevis. Når de undersøger tingene,
glemmer de tid og rum.
Hvilken aldersgruppe er væggen
bedst til?
Jeg har kun etårige, så lige nu er alt, der
snurrer, siger høje lyde og blinker, et hit.
Men det smarte ved væggen er, at jeg
løbende kan skifte ting ud – efter hvor
gamle børnene er, hvad de synes er sjovt,
og hvor de er henne i deres udvikling.
Lav din egen pilfinger-væg
- Gå i garagen, på loftet eller i kælderen. Find ting, du selv synes er sjove og gå efter forskellige former, farver og materialer.
- Find eller køb en plade. Det kan være en spånplade eller en anden træplade. Har du en rest et sted – fra et gammelt køkken eller et garderobeskab? Alt kan bruges. Det vigtigste er, at den er dyb nok til, at du kan skrue ting fast.
- Husk hjørnerne. Brug sandpapir, så hjørner og kanter er bløde og runde.
- Skru fast. Ofte er det ikke nok at lime tingene fast, så frem med skruerne.
- Find et sted i hjemmet eller institutionen, hvor børnene opholder sig en del. Sæt pilfingervæggen op – ikke mere end 25 centimeter fra gulvet. Så kan børnene nå ting, når de sidder ned, men bliver samtidig nødt til at rejse sig, hvis de vil nå de øverste ting på pilfinger-væggen.