Annonce

To mindre børn leger i sandkasse

Børn må kæmpe for at få omsorg

Af Merete Nielsen
Journalist

56 procent af de ansatte i daginstitutioner oplever dagligt
eller flere gange om ugen, at de ikke kan give børnene tilstrækkelig omsorg. Det fremgår af en ny FOA-undersøgelse.

Annonce

Er børn overladt for meget til sig selv i daginstitutionerne? Det tyder en ny undersøgelse fra FOA på. 56 procent af de ansatte oplever dagligt eller flere gange om ugen, at de ikke kan give børnene den omsorg, de har brug for.    Kilde: 'Daginstitutionernes hverdag 2016' Colourbox

Af Merete Nielsen
Journalist

Annonce

”Jeg oplever, at det kan være svært at få tid til at give nærværende omsorg, da der ofte er et andet barn/andre børn, som står og rykker i mig og vil have min opmærksomhed. Det er en udvikling, som bekymrer mig meget, at der skal være denne kamp om omsorgen.”

Sådan lyder en kommentar fra en stuemedarbejder, der har medvirket i undersøgelsen, Daginstitutionernes Hverdag, som analysefirmaet Bureau 2000 har lavet for FOA.

Undersøgelsen er en rundspørge til daginstitutionsledere og stuepersonale og giver et billede af dagligdagen i vuggestuer og børnehaver. Af besvarelserne fremgår det, at over halvdelen – 56 procent af stuemedarbejderne – dagligt eller flere gange om ugen oplever, at de ikke kan nå at give omsorg i forskellige former for situationer.

Professor: ”Dybt bekymrende”

For eksempel svarer fire ud af 10, at de dagligt eller flere gange om ugen er ude for, at de ikke kan tage sig af et barn, der har svært ved at komme med i legen. Og næsten tre ud af 10 oplever, at de ikke kan nå at trøste et barn.

Tallene er foruroligende, mener professor ved Aarhus Universitet, Charlotte Ringsmose, der har læst undersøgelsen. Hun påpeger, at fordi danske børn er så mange timer i daginstitution, er vi nødt til at tage det meget alvorligt, om børnene får den omsorg, de har brug for.

Især for vuggestuebørnene er den mangelfulde omsorg bekymrende, siger professoren.

”Små børn udvikler sig gennem omsorg. Deres muligheder for at trives og udvikle sig bliver forringet, når personalet ikke kan give den kontakt, som er så vigtig for at grundlægge gode relationer og give barnet en fornemmelse af sig selv i forhold til andre,” siger hun til Fagbladet FOA.

Problemer skal løses inden skolealder

Charlotte Ringsmose finder det også bekymrende, at børn med særlige behov ofte må undvære den støtte fra personalet, som er afgørende for at hjælpe dem på rette vej.

”Vi har meget forskning, der peger på, at de vigtigste forudsætninger for at klare sig godt senere i livet bliver grundlagt i de tidlige år. Hvis ikke fundamentet bliver lagt i 0-6 års alderen, er det næsten umuligt at lave om på. De børn, der klarer sig dårligt i skolen, har typisk haft problemer tidligt i deres liv, og desværre er der ikke noget, der tyder på, at ressourcerne i daginstitutionerne er tilstrækkelige til at gøre noget ved problemerne i tide,” siger hun.

Politikerne kender ikke problemerne

Mogens Bech Madsen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA, opfordrer til, at politikerne handler på, hvad han ser som et opråb fra de ansatte i daginstitutionerne.

”Undersøgelsen viser, at kun 16 procent af lederne mener, at kommunens politikere kender de reelle problemer i daginstitutionerne. Det bør få enhver ansvarlig politiker til at indgå i en reel dialog med de ansatte i daginstitutionerne og sikre, at de kan give alle børn den omsorg, de har brug for, hver dag.”

Fakta: Det viser undersøgelsen

  • 27 procent oplever dagligt eller flere gange om ugen, at de ikke kan give et barn trøst
  • 29 procent, at der ikke er tid til at tage sig af en konflikt mellem børn
  • 43 procent at de ikke kan tage sig af et barn med forstyrrende adfærd
  • 41 procent at de ikke kan tage sig af et barn, der har svært ved at komme ind i legen
  • 33 procent at de ikke når at få snakket med kollegerne om et barn med problematisk adfærd
  • 33 procent at de ikke har tid til at opmuntre et barn, der har brug for anerkendelse.
      
    Kilde: ‘Daginstitutionernes hverdag 2016’ af analysefirmaet Bureau 2000. 778 daginstitutionsledere har besvaret spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på 27.  Find rapporten via foa.dk/Publikationer - klik på 'Pædagogiske undersøgelser'.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies