Mange opfattede det som en tidlig aprilsnar, da Vesthimmerlands Kommune 31. marts bebudede, at ansatte i hjemmeplejen skal køre rundt i selvkørende biler uden rat og pedaler.
Men den er god nok, og hvis alt går efter kommunens planer, rammer de første 100 procent selvkørende hjemmeplejebiler - de såkaldte niveau 5-biler - allerede vejene i løbet af 2016.
"Da jeg hørte om de selvkørende biler, tænkte jeg 'hold da op, kan det virkelig lade sig gøre', men samtidig syntes jeg, at det lød spændende," fortæller FTR og medlem af Hoved-MED, Martha Nielsen, til Fagbladet FOA.
Ingen spareøvelse
Med de nye pedalløse biler vil personalet kunne løse andre opgaver i køretiden, og ifølge Martha Nielsen har kollegernes reaktioner efterfølgende været vidt forskellige. FTR'en har dog ikke hørt om nogen, der decideret er imod planerne.
"Mine kolleger er kommet med mange spørgsmål om, hvordan det dog kan lade sig gøre, men på nuværende tidspunkt kan ingen gennemskue, hvilke ulemper og fordele det nye projekt vil føre med sig," siger hun.
"Der vil selvfølgelig være en tilvænningsperiode, og det er vigtigt, at kommunen har en løbende dialog med os medarbejdere, for vi skal sikre, at arbejdsmiljøet er i fokus," fortsætter Martha Nielsen og tilføjer, at kommunen ikke har præsenteret planerne som nogen form for spareøvelse.
Rullende kontorer
Når personalet en gang i fremtiden ikke skal koncentrere sig om at styre bilen, kan de for eksempel i stedet sidde med en iPad og lave dokumentationsopgaver, håber kommunaldirektør Henrik Kruse.
"Vi som kommune vil gerne afprøve ny teknologi. På den måde kan vi være med til at præge fremtiden og skabe løsninger til gavn for både borgere og ansatte," siger han til Fagbladet FOA. Han ser mange muligheder i projektet, men fortæller, at det fortsat er for tidligt for ham at sige noget konkret om de muligheder, teknologien fører med sig.
Kommunaldirektøren har ikke selv set bilerne, men han forventer, at de er til rådighed inden for en "overskuelig fremtid". I første omgang er der tale om nogle få selvkørende biler. Om de er klar allerede i løbet af 2016, tør Henrik Kruuse ikke at garantere.
Hvad tænker du?