Gymnastik i køkkenet

Sådan får de smilet frem i køkkenet

Af Ingrid Pedersen
Journalist

På Glostrup Hospital kan de ansatte i køkkenet træne i arbejdstiden. Det øger produktiviteten og nedsætter sygefraværet.

Annonce

Målinger fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at dem, der bruger en ugentlig arbejdstime på motion, producerer ligeså meget som dem, der der ikke motionerer, så det koster ikke noget at lade medarbejderne motionere. Jørgen True/Studie-E

Af Ingrid Pedersen
Journalist

Annonce

Køkkenmedhjælpere dyrker gymnastik i arbejdstiden
Træning sammen med kollegerne fører tit til grin og morskab. De giver også et bedre arbejdsmiljø. Jørgen True
Elastikker til gymnastik
Elastikkerne er billige, de fylder ingenting og er nemme at gå til midt i arbejdstiden. Jørgen True
Køkkenmedhjælpere motionerer i dagligdagen
Motion alene er ikke nok. Fra suppegryden, der rummer 500 liter løber blomkålssuppen til hotfill-maskinen, der automatisk pakker den i poser med ½ eller 1½ liter. Ingen får ømme skuldre af at øse suppe op.<br> Jørgen True
Køkkenmedhjælper Ib Suhr
Når køkkenmedhjælper Ib Suhr Olsen ringer med klokken, er det tegn til at alle, der har lyst, samles til fælles gymnastik. Musklerne bliver rørt og blodet iltet, men der kommer ikke sved på panden. Jørgen True
produktionsleder Gitte Starup og køkkenmedhjælper Ib Suhr Olsen
Både produktionsleder Gitte Starup og køkkenmedhjælper Ib Suhr Olsen er sundhedsambassadører. De er opmærksomme på, at kollegerne ikke belaster kroppen unødvendigt, og hospitalets ergo- og fysioterapeuter bliver brugt som vejledere. Jørgen True
Øvelsen styrker håndled
”Læg elastikken under foden, armen på bordkanten og træk i elastikken. Øvelsen styrker jeres håndled,” forklarer Ib Suhr Olsen. Jørgen True
Træning med kollegaer
Træning sammen med kolleger giver en bedre effekt end træning derhjemme, for den bliver gennemført mere konsekvent, viser arbejdsmiljøforskningen. Jørgen True
Undgå mormorarme
”Med den her øvelse undgår I mormorarme – også kaldet vinkefinner,” lokker Ib Suhr Olsen. Øvelsen er også god for skuldrene. Jørgen True

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev