Teknologien aflaster overalt på supersygehus – sengeelevator fungerer som en kæmpe colaautomat
På Regionshospitalet Gødstrup står de moderne løsninger i kø. Alt fra sensorstyrede robotter til sengeelevatorer og et omfattende rørpostsystem letter arbejdet for de 350 serviceassistenter og kommer hele supersygehuset til gode.
18. juli
Da hospitalsserviceassistent Heine Kristiansen blev klar over, hvor omfattende en rolle, teknologiske løsninger ville få på det nye supersygehus i Gødstrup, blev han noget nervøs.
”Jeg kunne se på planerne, at det ville komme til at ændre den måde, vi var vant til at arbejde på det gamle regionshospital i Herning, hvor jeg kom fra. Derfor var min største bekymring selvfølgelig, om det ville gå ud over vores faggruppe. Måske kunne vi ende med at blive overflødige i et eller andet omfang, tænkte jeg,” fortæller Heine Kristiansen, der også er fællestillidsrepræsentant.
Bekymringerne viste sig dog at blive gjort til skamme, da de mange medarbejdere flyttede arbejdsplads til de nye rammer i Gødstrup i 2022.
”Der var nogle begyndervanskeligheder med teknikken, som frustrerede os. Samtidig er vi jo vanedyr, som først skal lære en ny måde at arbejde på. Men derefter tog det også fart. Jeg oplever de her nytænkende løsninger som rigtigt velfungerende i dag. Det er også det, jeg hører og mærker fra mine kollegaer,” lyder det fra hospitalsserviceassistenten.
Som en colaautomat
Velfærdsteknologien gennemsyrer supersygehuset og er blevet en naturlig del af hverdagen, forklarer Heine Kristiansen, som uddyber:
”Der spares rigtig mange skridt for os serviceassistenter og mange besværlige og hårde løft, når vi har det her høje niveau af velfærdsteknologi. Et godt eksempel er vores sengeelevator, der fungerer lidt som en kæmpe colaautomat, hvor sengene er placeret oven på hinanden bag en dør. Bestiller man en seng på skærmen, bliver den nærmeste i rækken skubbet ud, og døren til elevatoren åbner sig, når sengen er klar til dig.”
I alle fire hjørner på sygehuset findes en sengeelevator, hvor man kan få leveret en ren seng eller aflevere en uren. Der er 17 senge i hvert tårn, og cirka 100 senge går igennem systemet hver eneste dag. De fire hjørner med senge kan tilgås fra alle etager.
”Når det er så stort et sygehus med så mange patienter, ville det være tidskrævende, hvis vi hele tiden skulle køre sengene op på sengevaskeriet og tilbage igen. På selve sengevaskeriet er der også tænkt nyt. Det fungerer lidt som en bilvask, der spuler fra alle sider i forskellige stadier og dermed forbedrer hygiejnen,” siger Heine Kristiansen.
Robotter er forlænget arm
Bevæger man sig ned i kælderen under Regionshospitalet Gødstrup, vil man sandsynligvis blive mødt af de 15 robotter, AGV’ere (Automated Guided Vehicle), der er styret af sensorer monteret på væggene og kører rundt på de endeløse gange. Hovedopgaven for robotterne er at hente og bringe sorteret affald, sterile varer samt de mange pakker, de får ind i varemodtagelsen.
”AGV’erne er vores forlængede arm. Her i varemodtagelsen er robotterne programmeret til at køre hen til en bestemt bane, hvor de får de relevante ting læsset på. Det fungerer rigtig godt,” siger Bent Kjærside, der er hospitalsserviceassistent og har sin faste plads og det store overblik i varemodtagelsen.
”De er meget sikre at have med at gøre, og de stopper altid på god afstand, hvis de møder en udfordring undervejs. Vi er blevet vant til dem efterhånden. Det er serviceassistenter, der på en skærm definerer opgaven til AGV’erne og bestiller dem, når der er brug for dem, og det er der jo tit.”
Robotterne kan selv tilkalde og tage elevatorer på sygehuset, og de kører samlet set 300-400 ture i døgnet. De er blot et af eksemplerne på, hvorfor Heine Kristiansen som fællestillidsrepræsentant ikke længere er nervøs for velfærdsteknologien.
”Samlet set løfter velfærdsteknologien os markant, og det medvirker forhåbentlig også til, at vi bliver mindre nedslidte af vores arbejde. Så jeg har ikke bekymringer længere, tværtimod, det handler om at stå skulder ved skulder med teknologien og bruge den til vores og alle andres fordel. Kommer I tilbage om fem eller ti år, så er det sikkert endnu mere effektivt med endnu flere løsninger,” siger han.