Sosu-elevernes hverdag som skuespil sætter tanker i gang

Der var både plads til grin og refleksion, da skuespillere var ude på en kompetenceudviklingsdag med social- og sundhedsassistentelevernes vejledere i Københavns Kommune. Linda Johansen

Alle spiller en rolle på en arbejdsplads. Men hvad sker der, når man pludselig ser sin egen rolle i et teaterstykke? Svaret fik vi på en kompetenceudviklingsdag for vejledere for social- og sundhedsassistentelever i Københavns Kommune, hvor skuespillere fra TeaterSpektrum var forbi.

15. juni 2023

Eleven ’Patricia’ er i sin første praktik og har møde med vejlederen ’Sylvia’. Sylvia kan ikke huske elevens navn og anklager hende i løbet af samtalen for at være en grå mus, som sidder med snuden nede i sin mobil.

”Er det en realistisk scene,” spørger skuespilleren ud i salen.

”Ja,” svarer vejlederne nærmest i kor.

Mange kan både genkende udfordringerne med at huske elevernes navne og de introverte unge mennesker.

Flere siger, at Sylvia bør undlade personlig kritik af eleven og gøre mere for at inkludere hende i fællesskabet. Desuden skal eleven have hjælp til at strukturere og prioritere.

Det er skuespillere fra TeaterSpektrum, der spiller vejledere og elever med lav eller ingen motivation, og situationerne er i den grad genkendelige for vejlederne, som flere gange knækker sammen af grin og får inspiration og refleksion med sig tilbage på arbejdspladsen.

”Hvad kan være baggrunden for, at en vejleder kritiserer en elev,” spørger en af skuespillerne.

”En elev, der ikke rigtig bidrager, skaber irritation, og især hvis vejlederen selv mangler overskud,” svarer en vejleder. En anden siger:

”Måske har vejlederen problemer på hjemmefronten. Det kan også være, der mangler kolleger på arbejdspladsen og opbakning fra ledelsen.”

Flere af vejlederne har oplevet TeaterSpektrum før og fortæller, at læringen fra de små dilemmaspil sætter sig fast på en helt anden måde end for eksempel et ekspertoplæg.

”Det kan godt blive en lille smule tørt, og man kan miste fokus, hvis man skal lytte til et foredrag af en ekspert. Sådan har jeg det ikke med teater og skuespil,” siger vejlederen Lissen.

”Det er genialt at se teori i praksis og giver mulighed for refleksion over egen praksis,” mener hun.

Vejleder Karsten synes, at en udviklingsdag med deltagelse af en teatertrup giver noget andet og mere, end hvis vejlederne bare skulle sidde og drøfte udfordringer med at motivere elever med hinanden.

”Skuespillerne kommer udefra og portrætterer vejledere og elever, som vi ser dem i hverdagen. Og når der står en rigtig person foran dig, virker det stærkere end at få en elev præsenteret som en case på et stykke papir,” siger han.

Teaterspektrum

Københavns Kommune samarbejder med TeaterSpektrum om udviklingsdage for vejledere for social- og sundhedsassistentelever. Skuespillerne spiller dilemmaer, som vejlederne møder i deres hverdag, og beder vejlederne om input til, hvordan dilemmaerne kan løses, hvorefter de spiller scenen på ny. Temaerne varierer og kan for eksempel være udfordringer med elever, som mister motivation for at fortsætte uddannelsen eller kommunikationsproblemer.

De fire skuespillere, som deltog i udviklingsdagen, var: Rikke Bendsen, Kate Kjølby McKenna, Peter Høgsbro og Mona Linderoth.

Efternavnene på de vejledere, der deltog på udviklingsdagen, er redaktionen bekendt.