Rammerne for rolleleg er utilstrækkelige i hver anden børnehave
Ifølge den styrkede læreplan skal læringsmiljøer i dagtilbud understøtte leg og eksperimenter. Alligevel er børns mulighed for rolleleg i halvdelen af landets børnehaver begrænsede, viser omfattende måling af kvalitet i dagtilbud fra EVA.
30. juli 2020
"Læringsmiljøet skal understøtte børns lyst til at lege, udforske og eksperimentere,” står der i den styrkede pædagogiske læreplan, der skulle være implementeret i de danske dagtilbud 1. juli i år. Men i mere end halvdelen af landets børnehaver har rollelegen svære vilkår, viser en omfattende undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
51 procent af børnehaverne får vurderingen ’utilstrækkelig kvalitet’, 34 procent har tilstrækkelig kvalitet, og 15 procent har god kvalitet. Vurderingen er givet ud fra, om børnene for eksempel har adgang til udklædning, og om det pædagogiske personale interesserer sig for og deltager i legen.
Læs også: Legeeksperter: Børn skal lære at lege
Går ud over skoleparathedTorben Næsby, lektor og ph.d. ved pædagoguddannelsen på Professionshøjskolen UCN og en af de forskere, der står bag kvalitetsmålingen, kalder det dybt problematisk, at de danske dagtilbud scorer så dårligt på lige netop rollelegen. Han er overrasket over resultatet, fordi vi i Danmark har tradition for at vægte leg og fantasi højt.
”Rollelegen er en forudsætning for den læring, der foregår i skolen og i arbejdslivet. I legen lærer børn at koncentrere sig og at disciplinere sig selv, det vil sige selvregulering. Hvis de ikke kan det, vil de få vanskeligt ved at begå sig i de nye sammenhænge, de møder ved skolestart,” siger han.
Læs også: Kend de 6 legetyper: Sådan udvikler I børns leg
Rolleleg styrker almen dannelseOgså Ditte Winther-Lindquist, der er lektor i udviklingspsykologi ved Aarhus Universitet mener, at rolleleg er afgørende for børns udvikling.
”Den hænger sammen med fantasien og det fabulerende og er med til blandt andet at styrke de sociale kompetencer, fordi børnene her forhandler om, hvem der skal være hvem og gøre hvad,” siger Ditte Winther-Lindquist og understreger også rollelegens dannende aspekt, fordi den handler om, hvad og hvem man kan blive i vores samfund.
Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid
Rammer udsatte børnI en ud af syv børnehaver ignorerer de voksne børnene, når de leger rolleleg. Det er især problematisk for de udsatte børn, siger Ditte Winther-Lindquist, der mener, vi svigter nogle børn ved ikke at lege med dem.
”Middelklassebørnene, som har det godt udviklingsmæssigt, kan sagtens lege selv og få en masse ud af det. De kreative børn tiltrækker hinanden og tilfører hinanden inspiration og nye idéer. Men de 15 procent af børnene, der har udfordringer, står uden for fællesskabet. De er typisk sprogligt svage og har brug for hjælp til at lære at lege. Der sker ingen integration, hvis ikke de voksne blander sig, og det altid er den etnisk danske dreng på fem år, der bestemmer,” siger Ditte Winther-Lindquist.
Og læs hele EVAs rapport her.