Virtual Reality styrker viden om samspillet mellem børn og voksne

Emilie Hovesen (mf.), Malene Foldager (th.) og deres medstuderende på den pædagogiske assistentuddannelse bruger VR-briller til at studere en aktivitet i en daginstitution. Jørgen True

Virtual Reality-teknologi vinder frem på uddannelser og gør blandt andre kommende pædagogiske assistenter bedre rustet til arbejdet med børnene.

23. juli 2020

Børn og pædagogiske medarbejdere danser rundt om hende, mens de synger sangen ’De skøre knogler’. Pædagogisk assistentelev Emilie Hovesen kan på nærmeste hold studere aktiviteten i Børnehuset Gudenådalen.

Selv befinder hun sig cirka 15 kilometer væk i et klasseværelse sammen med sine medstuderende på Randers Social- og Sundhedsskole, hvor en del af undervisningen foregår med virtual reality (VR).

VR vinder frem

Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark har undersøgt udbredelsen af VR i undervisningen på landets sosu-skoler, og ifølge centerkoordinator Thomas Eggersen er tendensen, at skolerne er ved at tage det til sig.

Læs også: Virtual Reality vinder frem på sosu-uddannelser 

”VR er i sin spæde start, men der er ingen tvivl om, at det breder sig. Vi ser også, at nogle skoler laver deres egne produkter, som typisk er 360 graders video,” siger Thomas Eggersen.

Videnscentret har også spurgt til læringsudbyttet blandt eleverne. Ud af de 169 elever, der har svaret, vurderer fire ud af 10, at læringsudbyttet ved at bruge VR er højere end i den øvrige undervisning.

Giver anden form for læring

Gunver Majgaard, lektor på Syddansk Universitet og ph.d. med speciale i digitale læringsmidler, ser positivt på udviklingen. Ifølge hende giver VR en form for læring, som almindelig undervisning ikke kan.

”360 graders video er god til situationer fra eksempelvis en børnehave, hvor flere børn har en konflikt eller leger en sangleg. I undervisningen kan man så analysere og diskutere, hvordan man kan løse konflikten eller få flere med i legen. Den oplevelsesbaserede form for læring er med til at forberede eleverne på, hvad man skal være opmærksom på i praktikken,” siger hun.

En flue i rummet

Gennem VR-briller ser Emilie Hovesen en 360 graders video, som giver hende oplevelsen af at være til stede i børnehuset, hvor videoen er optaget.

Ved at dreje hovedet kan hun observere pædagogisk praksis fra alle vinkler uden at påvirke situationen. Hun oplever pludselig, hvordan et barn kigger direkte op på hende, men i virkeligheden er det bare kameraet, som barnet synes er spændende.

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

”Når jeg er i praktik, skal jeg måske se 20 børn på en gang. Når jeg står her med VR-briller på, er jeg ikke afhængig af at skulle gå ind og hjælpe eller være underholdende. Jeg opdager langt flere ting, som for eksempel når et barn mister fokus i en aktivitet,” siger Emilie Hovesen.

Et godt analyseredskab

Malene Foldager læser også til pædagogisk assistent og har erfaring som pædagogmedhjælper. Hun oplever også, at den visuelle læringsmetode giver mening for hende – især når det handler om motorik.

Læs også: Timeansættelser går ud over fagligheden

”Der kan være børn, der trækker sig væk fra aktiviteten. Børn, man ikke lægger mærke til. Med et kamera, der kan optage 360 grader, kan du efter en aktivitet se, hvordan de forskellige børn reagerer, og du kan finde ud af, om vi skal justere på noget i dagligdagen for at inkludere alle børn,” siger Malene Foldager.

Hun ser gerne, at virtual reality også kommer ud på institutionerne som et redskab i personalesammenhæng.