Uddannelse i rengøring højner kvaliteten
Alle nyansatte rengøringsmedarbejdere på plejehjem i Københavns Kommune skal uddannes.
31. marts 2017
Fremtidens rengøringsmedarbejdere på
plejehjem i Københavns Kommune skal
have gennemført en grunduddannelse
i erhvervsrengøring. Det har direktionen
i kommunens Sundheds- og Omsorgsforvaltning
besluttet.
Det er fællestillidsrepræsentant Pia
Nielsen godt tilfreds med, for uddannelse
er med til at højne både kvaliteten, respekten
for og selvrespekten i rengøringsfaget.
“Rengøring hos borgere med resistente
bakterier giver medarbejderne stress,
fordi de ikke altid ved, hvilke midler de
skal bruge, når der sker et udbrud af smitsomme
sygdomme på plejehjemmene,”
siger hun.
Læs også: Uddannet rengøringspersonale mindsker risiko for smitte
Resistente bakterier
Kravet om uddannelse er blevet aktuelt, fordi borgerne udskrives hurtigere fra hospitalet og ofte med resistente bakterier. Det kræver skærpede hygiejniske forhold, så de ikke smitter et helt plejehjem – og dets personale.“Gennem de seneste år er der blevet fokuseret meget på kompetenceløft til sosu’erne, mens rengøringspersonalet er blevet lidt overset,” siger hygiejnesygeplejerske i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Lone Carlsson.
Hun understreger, at rengøring er et fag, og at medarbejderne derfor skal uddannes til det.
Også tilbud til gamle
Kravet om rengøringsuddannelse gælder kun nyansatte, for kommunen vil ikke skubbe ældre, dygtige medarbejdere uden uddannelse ud.“Men vi har fået en tilbagemelding fra 15-20 erfarne medarbejdere, der også gerne vil uddannes,” siger chefkonsulent i forvaltningen Ole Saugmann.