Syv gode råd: Hvis du kommer til skade på arbejdet
Læs her, hvad du skal være opmærksom på, hvis du er så uheldig at få en arbejdsskade.
03. januar 2022
En arbejdsskade er en ulykke, der sker, mens du udfører dit arbejde. Eller en sygdom, der kan sættes i forbindelse med dit arbejde.
Sådan lyder den korte definition fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), der behandler anmeldelser af arbejdsskader.
-
1
Anmeld arbejdsskaden
Din arbejdsskade skal anmeldes og dokumenteres. Din arbejdsgiver skal anmelde en ulykke, mens din læge skal anmelde en sygdom. Du kan også selv anmelde på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings hjemmeside eller få hjælp i din FOA-afdeling til at gøre det.
-
2
Tag fotos og brug vidner
Du kan dokumentere en ulykke ved for eksempel at tage billeder fra skadesstedet og få eventuelle vidner til at skrive, hvad der skete.
-
3
Beskriv belastninger på jobbet
Du kan dokumentere en erhvervssygdom ved for eksempel at beskrive de fysiske og/eller psykiske belastninger, der gjorde dig syg på dit arbejde.
-
4
Din journal er vigtig
Gå til lægen eller tag på skadestuen, hvis du har gener eller smerter, der kræver behandling – det gælder også psykiske gener. Det er vigtigt, at du fortæller din behandler om alle dine gener, og hvorfor du har dem – også selvom du tror, de går over. Fortsæt med at gå til lægen, hvis symptomerne ikke går væk. Din journal med dato, hændelsesforløb og gener er vigtig i din arbejdsskadesag.
-
5
Følg med i din sag
Følg med i udviklingen af din sag, når den er oprettet hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Du kan på alle tidspunkter i din arbejdsskadesag kontakte din FOA-afdeling, såfremt der opstår spørgsmål eller problemer.
-
6
Anmeld vold straks
Hvis du har været udsat for vold eller trusler om vold, skal du også tage stilling til, om overfaldet eventuelt skal anmeldes til politiet. Anmeldelse til politiet bør ske straks og gerne inden 72 timer.
-
7