Trods dårlige minder fra folkeskolen tog Annika en uddannelse: ”Jeg er helt vildt stolt”
Næsten halvdelen af FOAs medlemmer, der gør rent i kommunerne, har ingen uddannelse. Annika Thomsen var en af dem, indtil hun sidste år tog uddannelsen til serviceassistent. Det var en succes både på arbejdet og privat, fortæller hun.
01. juli 2021
”Jeg havde ikke de store forventninger, men jeg fik virkelig øjnene op for både noget fagligt – og bestemt også noget personligt.”
Sådan fortæller 43-årige Annika Thomsen om uddannelsen til serviceassistent, som hun tog i 2020. Efter ti år som husassistent i Aarhus Kommune tænkte hun, at hun kunne det meste i sit fag. Alligevel var der ny viden at hente under uddannelsen til serviceassistent, som for hende tog godt et år.
”Jeg lærte at regne i procenter og med deciliter og milliliter. Det var nyt for mig at have fokus på at dosere rigtigt. Jeg har altid bare sjusset mig frem og aldrig tænkt over, hvad det betyder at dosere for meget eller for lidt. Det var en øjenåbner,” siger hun.
Få uddannede trods rengøringsfokus
Aldrig før har der som nu i forbindelse med covid-19 pandemien været så stort et fokus på hygiejnisk rengøring. Alligevel har kun lidt over halvdelen af de FOA-medlemmer, der varetager rengøringsopgaver i kommunerne, ligesom Annika Thomsen en uddannelse.
Zoomer man ind på ældreområdet og socialområdet, er det 50 og 55 procent, der er ufaglærte. Det viser en undersøgelse blandt FOAs medlemmer i Kost- og Servicesektoren.
”Det er ærgerligt, for uddannelse er nøglen til fremtidens arbejdsmarked,” siger formanden for Kost- og Servicesektoren i FOA, Pia Heidi Nielsen.
Og faktisk er der lyst til mere læring hos medarbejderne, viser undersøgelsen. Næsten halvdelen har et stort eller meget stort ønske om mere uddannelse eller flere kurser. Derfor har FOA sammen Kommunernes Landsforening (KL) ved OK21 aftalt at undersøge, hvorfor så mange ikke kommer af sted.
”Vi skal øge Kompetencefondens opsøgende indsats og undersøge både arbejdspladsens og medarbejdernes barrierer for at få de ansatte i uddannelse. For nogle kan det være dårlige oplevelser i folkeskoletiden og ordblindhed, som bremser dem. Men der er gode muligheder for at få hjælp gennem Kompetencefonden,” siger Pia Heidi Nielsen.
Var utryg ved skole
Netop dårlige minder fra folkeskolen gjorde, at Annika Thomsen frygtede at skulle i skole igen. Især var hun utryg ved igen at skulle stave og sætte kommaer.
”Men det fokuserede de heldigvis ikke på. Det er jo ikke det, vi gør rent med,” siger Annika Thomsen, som undervejs i uddannelsen også fandt ud af, at hun er ordblind.
”Først var det som at få en hammer i hovedet, men bagefter var det en stor lettelse at vide. Det gav pludselig mening, at det havde været så svært for mig altid, og så begyndte jeg at kunne slappe mere af omkring det,” siger hun.
12-taller på stribe
Annika fik et skriveprogram for ordblinde, og så gik det hele nemmere under uddannelsen, som hun afsluttede med tre topkarakterer.
”Jeg er da helt vildt stolt,” siger Annika Thomsen.
Hun føler, at uddannelsen har gjort hende bedre til at koordinere med kollegerne i plejepersonalet på sit job på Vikærgården i Risskov i Aarhus. Hun kan også lettere lave vurderinger af, hvor lang tid et rum tager at gøre rent og spontant lave om i rengøringsplanen, hvis uforudsete situationer kræver det.
”Jeg troede egentlig ikke, jeg kunne blive mere skarp til mit arbejde, men det kunne jeg, og det har bare gjort mig mere stolt af mit fag, og den betydning det har,” siger hun.