Handicaphjælper og borger skilt ad på grund af regnskabskaos i firma: Vi hader det

Handicaphjælperen Susanne Martinsen står i ingenmandsland, efter at hendes arbejdsgiver har fået fratrukket godkendelsen til at drive BPA-virksomhed. FOA påstår, at hun mangler løn, pension og feriepenge, så en nye BPA-virksomhed risikerer at hæfte for det grundet loven om virksomhedsoverdragelse. Jørgen True

Susanne Martinsen har ikke længere et job, da hendes tidligere arbejdsplads har mistet godkendelse til at drive BPA-virksomhed. Og da virksomheden muligvis skylder hende penge, kan hun ikke bare lade sig virksomhedsoverdrage. Det gør ondt på både hende og den borger, hun er kommet hos i fire år.

Opdateret 26. januar 2023

Da 42-årige Susanne Martinsen for knap fem år siden forlod Selma Barans lejlighed, var hun ikke et sekund i tvivl. Hun ville være handicaphjælper for Selma. Efter jobsamtalen skrev Susanne endda en besked og takkede for en god og hyggelig samtale.

Selma Baran, der er 49 år og født spastiker, havde det på præcis samme måde:

”Da Susanne var gået, sagde jeg til min hjælper, at hende skal jeg have,” fortæller Selma med et stort smil.

Og sådan blev det. Siden maj 2018 har Susanne været en del af det team på fem faste hjælpere, der har været hos Selma 24/7. Men for nu er fremtiden uvis. Selma har nemlig brugt det private firma HandicapTeamet ApS til at stå for vagtplaner og løn til hjælperne.

Men fra midten af januar fratog Socialtilsynet HandicapTeamets godkendelsen til at drive BPA-virksomhed, da de har mistet al kapital. Og derfor står Susanne uden arbejde og Selma uden faste hjælpere.

BPA helt kort

  • BPA står for ”borgerstyret personlig assistance” og er en hjælpeordning, der kan gives til borgere over 18 år med betydeligt nedsat og varigt fysisk eller psykisk handicap.
  • Kommunen udregner, hvor meget hjælp en borger skal have og giver så et beløb hver måned, der svarer til det behov.
  • Borgeren skal i udgangspunktet selv finde hjælpere og bliver dermed arbejdsgiver.
  • Borgeren kan dog vælge at udlicitere løn, vagtplanlægning m.m. til et privat firma. I det tilfælde tilgår alle pengene så det private firma.

Susanne og HandicapTeamet ApS

Siden jobsamtalen hos Selma har Susanne været ansat på fuld tid hos Selma. I starten, fortæller Susanne Martinsen, var hun opmærksom på, at der var noget rod med lønnen. Men efter at have pointeret det skriftligt, løste det sig, og så var der ikke mere i det.

”Jeg har ikke haft særlig meget kontakt med HandicapTeamet eller ejeren Tenna Severinsen. Jeg har en rigtig god relation til Selma, så hvis der har været noget, har jeg taget det med hende,” fortæller Susanne Martinsen.

I slutningen af november 2022 modtog Susanne Martinsen et brev fra HandicapTeamet, hvor hun blev opsagt med den begrundelse, at de havde fået lukket deres BPA-ordning. Men der var ikke nogen nærmere forklaring på hvorfor, og Susanne havde sidste arbejdsdag hos dem 12. januar.

Fagbladet FOA har kigget i HandicapTeamet ApS’ seneste årsregnskab, som er foretaget af det uafhængige statsautoriseret revisionsselskab KRESTON CM. Her fremgår det, at HandicapTeamet ApS har lånt 2,3 millioner kroner ud til et nærtstående selskab, uden at der var frie midler til det. Det er blandt andet på denne baggrund, at Socialtilsynet har frataget virksomhedens godkendelse.

Firmaet Handimad ApS, som Tenna Severinsen også er medejer af, skriver tilmed i deres årsregnskab, at de har finansieret deres drift ved hjælp af lån fra et nærtstående selskab. Meget tyder altså på, at det er Handimad ApS, som har modtaget lånet på 2,3 millioner kroner fra HandicapTeamet ApS.

FOA finder grundlag for krav

Da Susanne Martinsen modtog sin opsigelse, blev hun samtidig tilbudt at komme med over i Tenna Severinsens nye virksomhed, Stabilt Liv ApS. Socialtilsynet har nemlig godkendt, at Stabilt Liv ApS måtte drive BPA-virksomhed fra 25. november. Men det tilbud takkede Susanne nej tak til med den begrundelse, at hendes pensionsselskab PenSam har fortalt hende, at det ser ud til, at der ikke er indbetalt den pension, der ellers fremgår af hendes lønsedler.

Jan Pollas, der er sagsbehandler i FOA Vestsjælland og som behandler Susannes sag, mener desuden, at der er grundlag for, at Susanne skal have en eftergodtgørelse:

”Jeg har kigget på Susannes løn- og timesedler helt tilbage fra 2018, og ud fra det ligner det, at der er grundlag for et krav. Det ligner, at der over længere tid har været udbetalt for lidt løn, pension og feriepenge,” siger Jan Pollas.

Både Fagbladet FOA og Jan Pollas har af flere omgange været i kontakt med HandicapTeamet ApS, der ikke ønsker at kommentere sagen, før den er undersøgt til bunds. Der har været aftalt et møde mellem FOA og HandicapTeamet, som HandicapTeamet aflyste dagen inden, og sagen er derfor fortsat ved at blive undersøgt nærmere.

Eventuel virksomhedsoverdragelse

Selma Barans situation er stadig uafklaret. 14. januar overgik hun til et vikarbureau, der sender hjælpere ud. Og den ordning fortsætter, indtil der er kommet endelig styr på situationen. Grunden til, at Selmas ordning ikke bare kan rykkes over i en anden BPA-virksomhed, er, at der så kan være tale om en virksomhedsoverdragelse.

Det kan betyde, at den nye virksomhed skal betale Susanne det, hun muligvis mangler i løn, pension og feriepenge. Og hvis Susanne ansættes direkte af Selma, er det Selma, der hæfter for det.

Michael Graatang, der er formand for Handicapbranchen Danmark, ville som udgangspunkt ikke turde overtage Selmas ordning:

”Hvis jeg skulle tage denne ordning ind nu, ville det blive underlagt en meget grundig juridisk sagsbehandling først. Men som jeg kender ordningen nu, vil jeg formentlig sige nej tak,” siger Michael Graatang.

HandicapTeamet mener, at der er tale om en fejl i FOAs beregninger, og derfor venter sagen på at blive endeligt afklaret. Indtil den er det, må Susanne gå i uvished.

”Jeg står lidt i ingenmandsland,” siger Susanne Martinsen.

”Vi kommer til at arbejde sammen igen”

Indtil Selmas ordning kan overgå til en anden BPA-virksomhed, sender vikarbureauet altså hjælpere ud til hende. Og det er hverken Selma eller Susanne glade for:

”Jeg kommer til at hade det,” siger Selma. Og Susanne stemmer i:

”Jeg hader det lige så meget. Jeg synes ikke, det er fedt, at Selma skal have nogle, der ikke kender hende. Jeg kender Selma. Jeg ved, hvad hendes blik betyder. Jeg ved, hvad hun gerne vil have, inden hun siger det,” siger Susanne.

Selvom det er uvist hvornår, er det vist og sikkert, hvad fremtiden bringer for de to:

”Vi kommer til at arbejde sammen igen,” siger de i munden på hinanden.

Opdateret 30. januar 2023: Tidligere fremgik det af artiklen, at "grunden til, at Selmas ordning ikke bare kan rykkes over i en anden BPA-virksomhed, er, at der så er tale om en virksomhedsoverdragelse." Det er nu rettet til, at "...der så kan være tale om en virksomhedsoverdragelse". Der er også tilføjet en kommentar fra formanden for Handicapbranchen Danmark, Michael Graatang.