Annonce

Portræt af Helle Elkjær

Her klarer serviceassistenterne alt andet end pleje


På Aarhus Universitetshospital får serviceassistenterne en stadig større rolle i arbejdet med at fordele opgaverne anderledes blandt de ansatte.

Annonce

Serviceassistent Helle Elkjær er meget tilfreds med, at hun og kollegerne får nye opgaver som for eksempel rengøring af skoper. ”Det er med til at gøre jobbet spændende.” Tobias Stidsen

Af Morten Bruun
Journalist

Annonce

Rengøring af anæstesiudstyr, skopvask og klargøring af stuer ved udskrivning.

Det er blot et lille udsnit af den liste over opgaver, som serviceassistenterne på Aarhus Universitetshospital (AUH) er klar til at påtage sig – og som optræder i det katalog, hospitalets kliniske afdelinger nu kan hente inspiration i, når de overvejer, i hvilket omfang serviceassistenter kan overtage funktioner fra eksempelvis sygeplejersker.

”Alt det, der ikke er pleje, kan vi klare. Men det er kun muligt, fordi medarbejderne er dygtige og har viljen til at være med til at flytte opgaver,” siger Niels Thygesen, der er chef for Forsyning og Service på AUH.

360-gradersplan

Kataloget udspringer af Region Midtjyllands 360-gradersplan, som efter et par år med corona, sygeplejestrejke og øget pres blev iværksat i 2021 for i første omgang at hjælpe de midtjyske sygehuse godt igennem vinteren 2022. Siden har SVM-regeringen præsenteret en akutplan for sundhedsvæsnet, og den gør det i høj grad relevant at holde fast i de gode erfaringer fra arbejdet med 360-gradersplanen.

”Serviceassistenternes kerneydelse handler stadig om hygiejne og rengøring. Men vi står klar alle de steder, hvor det giver mening, og hvor der er økonomi til det. Og jeg kan sagtens forestille mig, at det på et tidspunkt bliver aktuelt at ansætte flere serviceassistenter,” siger Niels Thygesen.

I FOA ser formanden for Kost- og Servicesektoren, Pia Heidi Nielsen, meget positivt på eksemplet fra Aarhus.

”Det er så vigtigt, når en arbejdsgiver som AUH ser på alle medarbejdergrupper og kompetencer og er klar til at supplere med nødvendig uddannelse, når man ser på, om opgaverne kan varetages på nye måder,” siger hun.

Skønt at alle kompetencer kommer i brug

Portræt af Helle Elkjær
Der er i alt 800 serviceassistenter på Aarhus Universitetshospital – 600 er ansat af hospitalet, resten hos en ekstern leverandør. Og selvom ikke alle afdelinger er begyndt at fordele opgaver anderledes, er det alligevel ganske mange af serviceassistenterne, der på grund af rullende vagtplaner oplever, at deres opgaver ændrer sig i disse år. Tobias Stidsen
Jo flere opgaver, jo bedre. I hvert fald så længe, der følger ressourcer med. 

Sådan lyder mantraet for serviceassistent Helle Elkjær, som de seneste 20 år har arbejdet på AUH og i dag er tilknyttet Klinik for Kikkertundersøgelser. 

”Jeg kan godt lide, når alle vores kompetencer og uddannelse som serviceassistenter kommer i brug. Sådan har det ikke altid været her på AUH,” siger Helle Elkjær. 

Nu bliver hendes mantra dog hørt. Helle Elkjær oplever nemlig, at hendes arbejdsliv er blevet piftet op med nye specialiserede udfordringer, efter at serviceassistenterne har overtaget sygeplejerskernes arbejde med at rengøre skoper. 

”Det er spændende. Det gælder om at passe på, for det er jo megadyrt udstyr. Sådan en dippedut kan godt koste 10.000 kroner, så man skal være forsigtig,” siger hun. 

I alt 20 af afdelingens serviceassistenter er blevet oplært til at løfte opgaven.
Der er hver uge afsat 25 timer til skoprengøringen, som serviceassistenterne nu har det fulde ansvar for. Arbejdet kan foregå både nat og dag, og det går på skift blandt de 20. 

”Det er helt klart en fordel, at vi deles om det. For ud over at arbejdet er spændende, er det også hårdt. Man står jo stille det samme sted, mens man bøjer sig ind over en vask, og bagefter skal de ret tunge skoper hænges op i tørreskabe,” siger Helle Elkjær, der som arbejdsmiljørepræsentant har været med i hele processen og altså også indsatsen for arbejdsmiljøet. 

Hun suppleres af fællestidsrepræsentant Line Marie Sørensen: 

”Noget af det fine ved den nye fordeling af opgaver er, at vi i højere grad end tidligere undgår ensidigt, gentaget arbejde,” siger Line Marie Sørensen, som har et klart indtryk af, at langt de fleste tager godt imod de forandringer. 

”Arbejdspladsen har også et fint blik for, om en opgave passer til vores kompetencer, eller om det er nødvendigt med lidt mere end almindelig oplæring,” siger hun og understreger, at sygeplejerskerne også har det fint med, at de nu har overdraget nogle opgaver til serviceassistenterne: 

”Det tværfaglige arbejde er kommet for at blive, og det lykkes ikke mindst, fordi vi er gode til at bruge hinanden.”

Eksempler på nye opgaver

Listen over faste opgaver, som serviceassistenter kan overtage efter oplæring, er alenlang og rummer blandt andet: 
  • Vejlede og servicere pårørende. 
  • Ordne og klargøre venflonbakker.
  • Assistere patienter ved toiletbesøg.
  • Hjælp med kompressionsstrømper.
  • Registrere patienter i diverse systemer.
 
+

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev