Martin Sørensen og hans kolleger ser selv deres faste aktivitetsplaner med daglige tilbud for eleverne som et trækplaster. Personalet er delt op, så de i rul på tre uger er sammen med én kollega om at stå for aktiviteter inden for udeliv, krea, kroppen eller science eller er en af de flyvere, som er lidt over det hele og tager sig af alle ad hoc-opgaverne.
Opdelingen har kørt godt i flere år, og udover at det giver inspirerende aktiviteter til børnene, bliver personalet også udfordret fagligt til at idéudvikle inden for de forskellige områder med skiftende kolleger. Personalet roterer nemlig sådan, at de kommer forbi alle områderne, og for hvert rul arbejder de sammen i nye hold.
En årgang præget af corona
I efteråret oplevede Martin Sørensen og hans kolleger en afmatning blandt eleverne i 3. klasse. Det var som om, de trak sig lidt fra de fælles aktiviteter.
”Vi lagde mærke til, at 3. klasserne havde brug for noget, der var deres eget, og hvor de kunne være ’de store’ alene. Denne årgang er meget præget af at have været coronaisoleret. Vi oplevede, at eleverne holdt sig meget til klassekammeraterne og ikke var så meget sammen på tværs på årgangen,” siger Martin Sørensen.
Klar til at ændre praksis
Derfor har SFO’en ændret på arbejdsgangene, så nogle af medarbejderne nu udelukkende fokuserer på 3. årgang og laver en aktivitet hver dag, som er målrettet dem.
”For tiden har vi hver uge en rollespilsdag, hvor vi har 3D-printet figurer og borge og spiller med dem. Nogle dage er vi i køkkenet eller tegner graffiti som i dag. Det har de reageret virkelig positivt på. Det er enormt tilfredsstillende, for jeg kan se, at de har liv i øjnene og ikke længere vil hentes – men spørger om de selv må køre eller gå hjem sidst på dagen,” siger Martin Sørensen.