Annonce

Lang konflikt er slut: Nemlig.com har tegnet overenskomst


Opdateret 07. februar 2023

Konflikten mellem onlinesupermarkedet Nemlig.com og fagforeningen 3F er slut, og parterne er blevet enige om en overenskomst for virksomhedens chauffører. Det betyder også, at sympatikonflikten, som FOA har været del af, slutter her.

Annonce

Konflikten mellem nemlig.com og 3F er slut, og dermed er sympatikonflikten for de FOA-medlemmer, der er omfattet af de overenskomster, som var del af sympatikonflikten, ophørt. Det betyder, at FOA-medlemmerne igen må håndtere varer fra de tidligere konfliktramte vognmænd. Ritzau/Scanpix

Af Malin Schmidt
Journalist

Annonce

Der er blevet demonstreret, blokeret og boykottet.

Men nu er den årelange strid mellem fagforeningen 3F og onlinesupermarkedet Nemlig.com. slut. Nemlig.com og 3F Transport har tegnet overenskomst for sine chauffører, så de fremover arbejder under ordnede forhold hvad angår løn, pension og ferie. Samtidig får Nemlig.com mulighed for at ansætte sine egne chauffører, og underleverandører må ikke længere ansætte egne underleverandører.

Det betyder også, at sympatikonflikten mod moderselskabet Intervare, som ejer nemlig.com samt en række vognmænd, der leverer varer for nemlig.com, som blandt andet FOA har været del af, slutter her.

”Det er jeg rigtig glad for, siger forbundsformand i FOA, Mona Striib, der glæder sig over, at konflikten lykkedes.

”Det er rent faktisk lykkedes, særligt med sympatikonflikten, at få gennemført, at der nu tegnes overenskomst. Vi havde besøg af Jan Villadsen (formand for 3F Transport, red.) i går, der var her for at takke. Og det er det vedholdende pres, netop også fordi der var en sympatikonflikt, der gjorde, at underleverandørerne ikke kunne komme af med varerne i institutionerne, der fik skabt resultater. Det hjælper at stå sammen på tværs af fagbevægelsen i de faglige kampe,” siger hun.

Læs også: FOA-faggrupper skal støtte 3F-konflikt mod nemlig.com

Afsløringer om dårlige arbejdsforhold

Det var en række artikler om arbejdsforholdene for nemlig.com’s chauffører og lagerarbejdere, der satte gang i konflikten sommeren 2021. Her blev der afsløret rystende forhold som for eksempel, at chaufførerne havde arbejdsdage på 12-14 timer uden pauser, ikke engang havde tid til at gå på toilettet, og at de fik bøder for sygdom, eller når de ikke kunne nå at leverer varer til tiden. Også lagermedarbejderne havde problemer, for eksempel havde de kun få sekunder til at få pakket deres varer.

Efter afsløringerne besluttede 3F at gå i konflikt, hvorefter blandt andet FOA valgte at støtte konflikten ved at åbne sympatikonflikt mod Intervare og omkring 150 af de vognmænd, der kørte varer for Nemlig.com. Det betød blandt andet, at FOAs medlemmer – eksempelvis køkkenpersonale – ikke måtte håndtere eller modtage varer, der var blevet leveret af de konfliktramte vognmænd.

Afsløringen af de dårlige arbejdsforhold fik desuden kommuner til at opsige deres kontrakter med Intervare. For eksempel droppede Københavns Kommune sin kontrakt i februar 2022 efter at have været kunde i virksomheden i 20 år og rejste herefter et krav om at virksomheden skulle udbetale 4,7 millioner kroner til de chauffører, som kommunen mente var blevet systematisk underbetalt.

Læs også: FOA i sympatikonflikt mod nemlig.com-vognmænd: Sådan skal DU gøre

 Ordnet ferie, pension og uddannelse

”Jeg er glad for, vi har kunnet nå hinanden med en overenskomst, der dækker de chauffører, Nemlig.com nu ansætter til kørsel med dagligvarer. Og at Nemlig.com samtidig har valgt at gennemføre tilsvarende ændringer i vilkår til de chauffører, der arbejder for underleverandørerne,” siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport i en pressemeddelelse.

Med aftalen er chaufførerne sikret ordentlig løn, arbejdsvilkår og rettigheder og indeholder og rettigheder til uddannelse og økonomiske midler til efteruddannelse af nye chauffører.

Overenskomsten træder i kraft 21. februar 2023. Det er aftalt, at Nemlig.com tidligst ansætter egne chauffører pr. 1. juni 2023 af kontraktmæssige årsager, ligesom der er aftalt en indfasningsordning af overenskomsten.

Opdateret klokken 14.26, den 7. februar 2022 med kommentar fra forbundsformand i FOA, Mona Striib.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev