Annonce

Ny evaluering: Så godt klarer de pædagogiske assistenter sig


Kolleger, ledere, forvaltningschefer og de pædagogiske assistenter selv er glade for uddannelsen til pædagogisk assistent, viser ny evaluering. ”Vi skal ud vise, hvad vi kan,” siger pædagogisk assistent Sannie Westphal Stigsen. 

Annonce

Der var lidt usikkerhed blandt kollegerne om, hvilke krav man kunne stille og hvad hun egentlig kunne, da pædagogisk assistent Sannie Westphal Stigsen blev ansat i specialbørnehaven Platanhaven i Odense. Men det varede kun indtil hun fik vist, at hun har de faglige pædagogiske færdigheder, der skal til for at arbejde på lige fod med pædagogerne.  Heidi Lundsgaard

Af Malin Schmidt
Journalist

Annonce

Kollegerne i Specialbørnehaven Platanhaven i Odense vidste ikke rigtigt, hvad de kunne forvente af pædagogisk assistent Sannie Westphal Stigsen, da hun netop var blevet ansat.

Og lederen var heller ikke helt sikker.

"Da jeg var helt nyansat, var alle lidt usikre på, hvad jeg egentlig kunne og hvilke opgaver, jeg kunne varetage. Nogle af dem så mig måske som en slags pædagogmedhjælper. Men de er ikke længere i tvivl," siger Sannie Westphal Stigsen, der blev færdig som pædagogisk assistent for tre år siden og har arbejdet i Platanhaven i halvandet år. 

"Jeg fik mit første kontaktbarn, og så kastede jeg mig bare ud i det. I dag er der ingen forskel på mig og pædagogerne i forhold til det arbejde, vi laver. Der er ingen, der længere er i tvivl om, at jeg har kompetencerne til at lave de faglige vurderinger, der skal til," siger hun. 

Læs også: Børne og undervisningsminister: ”Vi har brug for flere pædagogiske assistenter”

Ni ud af 10 kolleger er glade 

På den måde ligger Sannie Westphal Stigsens oplevelser i tråd med den nye evaluering af uddannelsen til pædagogisk assistent, som Børne- og Undervisningsministeriet netop har offentliggjort

Her fremgår det, at 98 procent - altså næsten alle de færdiguddannede pædagogiske assistenter - i høj grad selv vurderer, at uddannelsen har givet dem kompetencer, viden og færdigheder, som de bruger i deres arbejde, og at en lige så stor andel føler sig godt klædt på til at varetage deres arbejdsopgaver. 

Også kollegerne er glade for de pædagogiske assistenter. I evalueringen fremgår det, at ni ud af 10 kolleger er helt eller delvist enige i, at de pædagogiske assistenter har faglige kompetencer, der er relevante for arbejdet i den institution, som vedkommende arbejder på. Det samme gør sig gældende for 58 procent af lederne på dagtilbudsområdet og 64 procent af lederne på det specialiserede socialområde. 

Læs også: Elever afvises i massevis trods mangel på faglært personale i daginstitutioner

Øget efterspørgsel

Desuden er der sket en positiv udvikling i det faglige niveau blandt nyuddannede pædagogiske assistenter i de seneste år, vurderer både forvaltningschefer og kollegerne.

De mener, at kvaliteten er blevet væsentligt højere. Samtidig siger de interviewede kommunale og regionale forvaltningschefer, at de forventer en øget efterspørgsel efter pædagogiske assistenter i fremtiden, på grund af problemer med at rekruttere pædagoger og kravet om minimumsnormeringer. Eller som én forvaltningschef siger det i undersøgelsen:

 "De er nogle meget dygtige og efterspurgte elever. De har en større værdi for dagtilbuddene nu end tidligere. De har været ude og vise, hvad de kan med uddannelsen."

Læs også: Fra idrætslærer i Syrien til pædagogisk assistent i Faaborg

Relationsarbejde og omsorg

Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA, glæder sig over den nye evaluering. 

"Samlet tegner evalueringen et fint billede af en rigtig god uddannelse, der passer som fod i hose med arbejdsmarkedets behov. Vi mangler allerede i dag pædagogisk personale til dagtilbud og botilbud, og behovet vokser de kommende år," siger Kim Henriksen, der understreger behovet for at endnu flere ledere ser og anerkender de pædagogiske assistenters faglige kompetencer i samme høje grad, som kollegerne, der arbejder tæt sammen med de pædagogiske assistenter, allerede gør i dag. 

"Det er særligt betryggende, at stort set alle de kolleger, som hver dag står side om side med de pædagogiske assistenter, kan se, at de er dygtige," siger Kim Henriksen, der peger på, at ni ud 10 ledere mener, at de pædagogiske assistenter er fagligt klædt på til selvstændigt at etablere og indgå i omsorgsfulde relationer. 

"Det er en kernefaglighed og -kompetence i alt pædagogisk arbejde, uanset om du arbejder med børn i dagtilbud, udsatte unge, borgere med et handicap eller ældre. Så det gør mig stolt at se, at de pædagogiske assistenter får topkarakter på det område," siger Kim Henriksen.

Kan ikke undvære de pædagogiske assistenter

For pædagogisk leder i Ejerslykke Børnehus Anne Øberg er de pædagogiske assistenter da også helt uundværlige. 

"Jeg har bevidst valgt at have mange pædagogiske assistenter ansat, for de bidrager til fagligheden," siger Anne Øberg, der ikke ser så meget på uddannelsen som på den person, kandidaten er, når hun ansætter. 

"Her hos os kan man få lov til rigtig meget, hvis man viser engagement og viser, at man kan. Jeg er ikke skarp på faggrænser, hvis man viser, at man vil og at man kan. Pædagoguddannelsen er lidt længere og lidt mere teoretisk funderet, mens de pædagogiske assistenter måske har et lidt mere praktisk grundlag. På den måde spiller de to faggrupper godt op imod hinanden."  

I Ejerslykke Børnehus er der lige nu fire pædagogiske assistenter ansat. Og Anne Øberg ansætter gerne flere. 

"Jeg har brug for, at kollegerne kan sparre med hinanden, og det kan vi kun, hvis de medarbejdere, der er ansat, har den nødvendige faglighed. Det er det, der skaber høj kvalitet." 

Ønsker sig øget specialisering

Og Sannie Westphal Stigsen er da også virkelig glad for, at hun tog uddannelsen. 

"Vi skal udnytte den uddannelse, vi har fået, og vise, hvad vi kan," mener Sannie Westphal Stigsen, der er begejstret for at arbejde på specialområdet.  

"Jeg har altid haft interesse for små børn, og da jeg kom i praktik på en skole for autister, fandt jeg ud af, at jeg var god det," siger Sannie Westphal Stigsen. 

Men lige som de pædagogiske assistenter på det specialiserede socialområde, der i evalueringen er blevet spurgt til, hvorvidt de ville ønske, at de var mere specialiserede end i dag, kunne hun godt have tænkt sig mere viden om netop det specialiserede socialområde under uddannelsen. Det samme ønsker ni ud af 10 ledere på det specialiserede socialområde sig, lige som uddannelsesinstitutionerne peger på et behov for mere fokus på det specialiserede socialområde i undervisningen, der i dag primært handler om dagtilbudsområdet.

Kaster sig gerne ud i nye udfordringer

"Arbejdet er lidt mere intenst med de kontaktbørn, end på normalområdet, også fordi børnene udvikler sig vidt forskelligt og vi er en til to voksne ved børnenes side hele tiden, der skal have hjælp til alt f.eks. at spise," siger Sannie Westphal Stigsen og opridser at der oftest er kognitive og fysiske udfordringer eller udfordringer med mistrivsel og at det pædagogiske personale skal have et tværfagligt samarbejde med psykologer, fysioterapeuter og sygehuset, lige som der skal være styr på dokumentationen. 

"Det er et kompliceret område og det var ikke noget, vi lærte på uddannelsen. Men jeg er typen, der kaster mig ud i det og siger, at det kan jeg. Og det kunne jeg også," siger Sannie Westphal Stigsen. 

Du kan læse hele evalueringen af uddannelsen til pædagogisk assistent på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside. 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev