Annonce

Lov om beskyttelse af whistleblowere i det offentlige træder nu i kraft 


Fra 17. december skal alle arbejdsgivere med mere end 50 ansatte have en whistleblowerordning. Ordningen har til formål at sikre, at alle større arbejdspladser har en sikker kanal til at afsløre blandt andet krænkelser og økonomisk svindel. ”Det sender et positivt signal,” siger Mona Striib. 

Annonce

Whistleblowerordningen er indført, for at give et sikkert sted for medarbejderne, at rapportere om krænkelser, omsorgssvigt, magtmisbrug og andet.  Illustration: iStock

Af Simon Marvig Ravn
Journalist

Annonce

En nye lov om beskyttelse af whistleblowere træder 17. december i kraft. Den betyder blandt andet, at offentlige arbejdsgivere er forpligtede til at have en whistleblowerordning. Målet med ordningen er at gøre det nemmere og mere sikkert at afsløre blandt andet misbrug af offentlige midler.

"Pointen er, at man skal have et sted at gå til, hvis man som medarbejder oplever noget ulovligt eller andre alvorlige forhold på sin arbejdsplads," siger Ettie Trier Petersen, der er chefjurist i FOA. 

Loven om beskyttelse af whistleblowere blev vedtaget i sommeren 2021, men den strækker sig tilbage til et EU-direktiv vedtaget i oktober 2019. En af grundene, til at lovgivningen blev indført, var for at give en sikker vej til whistleblowere, der ville afsløre brud på EU-direktiver.

Whistleblowerordningen "et positivt signal" 

Loven er ikke et forsøg på at erstatte tillidsrepræsentanter eller arbejdsmiljørepræsentanter. Den skal fungere som et supplement til de funktioner. 

"Hvis man forestiller sig, at man oplever noget, der er på grænsen, så er det ikke sikkert, at tillidsrepræsentanten oplever det samme. Tillidsrepræsentanten skal jo heller ikke undersøge forholdene. Så det skal være en uvildig part, der står for ordningen," siger Ettie Trier Petersen.

Udkastet til vejledningen til whistleblowerordningen nævner som eksempler på emner, man kan tage op igennem ordningen blandt andet seksuel chikane, grov chikane, tilsidesættelse af faglige standarder og omsorgssvigt.  Formand i FOA Mona Striib er positiv omkring den nye whistleblowerordning.  

"Whistleblowerordningen sender et positivt signal om, at man trygt og sikkert kan bruge sin ytringsret og sin ytringspligt," siger Mona Striib.

"Det er rigtigt godt, at der er et sted, hvor medarbejdere kan melde ind, både når det handler om krænkende hændelser, men også svindel med økonomi," siger hun. 

Potentielt et supplement til Arbejdstilsynet

Mona Striib tænker, at FOAs medlemmer kommer til at modtage whistleblowerordningen netop som et signal om, at det er vigtigt at bruge sin ytringsfrihed. Derudover har hun den opfattelse, at whistleblowerordningen kan bruges til at indrapportere om dårligt arbejdsmiljø, som et supplement til Arbejdstilsynet.  

Arbejdsgivere er pr. den 17. december 2021 forpligtet til at have en whistleblowerordning. For arbejdsgivere i den private sektor, med mellem 50 og 249 ansatte, indtræder forpligtelsen den 17. december 2023. 

I øjeblikket har Justitsministeriet ikke udsendt vejledningen til arbejdsgivere og whistleblowere.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev