”Vi går på arbejde med hjertet og med omsorg, så når man kan se, at fru Hansen er ked af det, er det bare svært at være den kolde skid og sige: ’Vi ses i morgen’.”
Sådan siger SOSU-hjælper Brith Dorph Josephsen, der er fællestillidsrepræsentant i Høje Taastrup Kommune og social- og sundhedshjælper på Henriksdal Plejecenter
i Taastrup. For hende er det vigtigt at slå fast, at man skal gå til lederen og spørge, hvad man skal undlade at gøre, hvis man ikke kan nå alle sine opgaver.
”Man er nødt til at sige fra. Hvis man får fire ekstra borgere, så er det en umulighed, at man kan nå det hele og til samme kvalitet,” siger Brith Dorph Josephsen.
Farvel til flinkeskolen
Tilbage i 2018 modtog flere tillidsfolk i kommunen henvendelser fra medarbejdere, der mente, at de ikke blev kompenseret for ændringer i deres vagter.
Og da coronakrisen ramte Danmark i foråret 2020, var det nødvendigt at slå fast over for kollegerne, at det ikke er gratis for arbejdsgiverne, at man lige tager en ekstra tørn, når kolleger er hjemme, syge eller i isolation.
at blive kaldt ind til en ekstravagt. Sammen med ledelsen lavede hun også en vejledning,
hvor det blandt andet blev gjort tydeligt, at frivillig bytning af vagter ikke udløser tillæg.
Det sker kun, når lederen henvender sig.
”Vi skal ud af flinkeskolen, fordi det er lederens ansvar, hvis vagtplanen ikke er lagt
ordentligt,” siger Brith Dorph Josephsen, der understreger, at det ekstra fokus på overarbejde har båret frugt: ”I tr-gruppen har vi ikke fornemmelse af, at nogen bliver snydt,” siger hun.
Sparer tid med iPads
På Henriksdal Plejecenter var kulturen i 2018 også præget af, at man lige blev lidt
længere på jobbet for at dokumentere færdig, fortæller Brith Dorph Josephsen. En af
løsningerne på det problem har været at sætte iPads hos borgerne. Og det virker.
var omme. Nu gør vi det undervejs på de nye iPads. Det er meget nemmere, vi sparer en
masse tid, og vi laver færre fejl.”
Brith Dorph Josephsen kan også fortælle, hvordan de har håndteret problemet med, at
medarbejdere læser op på borgere i fritiden. ”Hos os kan man slet ikke logge på vores
systemer, når man bevæger sig uden for matriklen,” forklarer hun og tilføjer: ”Og
det er rigtig godt.”
Undgå gratis overarbejde - det har virket i Høje-Taastrup kommune