Annonce

Barnehånd rører ved den døde hønes fjer mens hønens hoved ligger ved siden af

Børnehave slagter høns: ”Børnene skal vide, hvor maden kommer fra”

At passe dyr, slagte og spise dem er en vigtig del af hverdagen i Børnehuset Lille Dalby ved Hedensted, hvor børnene lærer, at dyr har haft et liv, før de havner i køledisken.

Annonce

I Børnehuset Lille Dalby har de gode erfaringer med at slagte de dyr, de har på stedet. Det er både lam, kaniner og høns, og det er vigtigt for personalet, at børnene forstår, at dyrene er den mad, vi spiser. Tobias Stidsen

Af Anja Skov Marcussen
Journalist

Annonce

”Hvad skal vi lave i dag?” spørger pædagogmedhjælper Christian Broch. ”Vi skal slagte høns!” lyder svaret, og børnene trækker i udetøjet.

Høns
Børnene stormer afsted til børnehavens hønsegård, hvor Christian fanger den af de seks høns, der i dag må lade livet. Tobias Stidsen
Chrstian Boch står med en høne
Børnene er vant til, at det er en del af hverdagen i institutionen sammen med keramik og yoga. En pige vil ikke være med, og hun får lov til at lege, mens de andre gør klar til slagtningen. Tobias Stidsen

Et sidste gok

”Er I klar?” spørger Christian Broch og gør klar til at slå hønen bevidstløs. ”Ja,” lyder det forsigtigt. 

Læs også: Uddannelsen til pædagogisk assistent giver viden og ansvar


Christian slår hønen i hovedet, mens børnene holder sig for ørerne
”Det var en ordentlig lussing,” råber en dreng. Hønen får hugget hovedet af, og blodet løber ud i en spand. Nogle af børnene stimler sammen for at få det hele med, mens andre trækker lidt væk. Oscar kravler op på Christian for bedre at kunne se, hvordan hønen spræller i spanden. Tobias Stidsen

3 gode råd

1.Tal med børnene
Inden slagtningen taler Christian Broch på et børnemøde med børnene om, hvad der skal ske. De kan stille spørgsmål, inden de går ud for at finde den høne, der skal spises til frokost.

2.Lad dem selv tage stilling
Hvis nogle børn ikke vil være med, er det helt fint. De får lov at lege andre steder på lege­ pladsen. På den måde kan de komme hen til de andre, hvis de skulle få lyst.

3.Få hjælp udefra
I Børnehuset Lille Dalby har de haft en jæger på besøg. Han havde et dyr med, han havde skudt, for at vise det til børnene. Så selvom I ikke selv har dyr, kan I alligevel give børnene en forståelse for, hvor maden kommer fra.
+
Æggeblommer
Indvolde. Christian Broch finder æggeblommer, der kunne være blevet til hele æg, og børnene tæller dem. Der er ikke lige så mange som sidst. Tallerkenen med indvoldene bliver stående, så børnene kan skiftes til at se nær- mere på de dele af hønen, der normalt er smidt væk, når man køber den. Børnene får lov til at røre ved det hele, og flere af dem kommer helt tæt på. En løber rundt med en afskåret vinge, mens andre prikker til indvoldene. Tobias Stidsen

Megalækkert

Hønen bliver slagtet og kogt til suppe over bålet med brændenælder og skvalderkål, og børnene udforsker indvolde, fjer og hønsehovedet.

Børnene går til og fra madlavningen, som det passer dem. Nogle skærer grøntsager, mens gryden syder over bålet, og brændenælder, skvalderkål, fløde og pastaskruer bliver til dagens frokost. Da hønen har givet smag til suppen – hjulpet af bouillon og krydderier – bliver kødet stegt i en wok med ramsløgssalt. 
Mad over bål med pastaskruer
”Det smager megalækkert!” lyder dommen. Børnene smasker og gnasker, før legen rundt om bålhytten fortsætter. Tobias Stidsen

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev