Annonce

børn rolleleg spirebakken børnehave

Rammerne for rolleleg er utilstrækkelige i hver anden børnehave


Ifølge den styrkede læreplan skal læringsmiljøer i dagtilbud understøtte leg og eksperimenter. Alligevel er børns mulighed for rolleleg i halvdelen af landets børnehaver begrænsede, viser omfattende måling af kvalitet i dagtilbud fra EVA. 

Annonce

Rolleleg sætter de indtryk, børnene  får i deres liv på plads, og derfor fylder den også meget i den integrerede institution Spirebakken i Roskilde. Men det gør den ikke alle steder. 51 procent af børnehaverne får vurderingen 'utilstrækkelig kvalitet' i Danmarks Evalueringsinstituts' måling af kvalitet i dagtilbud.  Jørgen True

Af Malin Schmidt
Journalist

Annonce

"Læringsmiljøet skal understøtte børns lyst til at lege, udforske og eksperimentere,” står der i den styrkede pædagogiske læreplan, der skulle være implementeret i de danske dagtilbud 1. juli i år. Men i mere end halvdelen af landets børnehaver har rollelegen svære vilkår, viser en omfattende undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

51 procent af børnehaverne får vurderingen ’utilstrækkelig kvalitet’, 34 procent har tilstrækkelig kvalitet, og 15 procent har god kvalitet. Vurderingen er givet ud fra, om børnene for eksempel har adgang til udklædning, og om det pædagogiske personale interesserer sig for og deltager i legen.

Læs også: Legeeksperter: Børn skal lære at lege

Går ud over skoleparathed

Torben Næsby, lektor og ph.d. ved pædagoguddannelsen på Professionshøjskolen UCN og en af de forskere, der står bag kvalitetsmålingen, kalder det dybt problematisk, at de danske dagtilbud scorer så dårligt på lige netop rollelegen. Han er overrasket over resultatet, fordi vi i Danmark har tradition for at vægte leg og fantasi højt.

”Rollelegen er en forudsætning for den læring, der foregår i skolen og i arbejdslivet. I legen lærer børn at koncentrere sig og at disciplinere sig selv, det vil sige selvregulering. Hvis de ikke kan det, vil de få vanskeligt ved at begå sig i de nye sammenhænge, de møder ved skolestart,” siger han.

Læs også: Kend de 6 legetyper: Sådan udvikler I børns leg

Rolleleg styrker almen dannelse

Også Ditte Winther-Lindquist, der er lektor i udviklingspsykologi ved Aarhus Universitet mener, at rolleleg er afgørende for børns udvikling.

”Den hænger sammen med fantasien og det fabulerende og er med til blandt andet at styrke de sociale kompetencer, fordi børnene her forhandler om, hvem der skal være hvem og gøre hvad,” siger Ditte Winther-Lindquist og understreger også rollelegens dannende aspekt, fordi den handler om, hvad og hvem man kan blive i vores samfund.

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

Rammer udsatte børn

I en ud af syv børnehaver ignorerer de voksne børnene, når de leger rolleleg. Det er især problematisk for de udsatte børn, siger Ditte Winther-Lindquist, der mener, vi svigter nogle børn ved ikke at lege med dem.

”Middelklassebørnene, som har det godt udviklingsmæssigt, kan sagtens lege selv og få en masse ud af det. De kreative børn tiltrækker hinanden og tilfører hinanden inspiration og nye idéer. Men de 15 procent af børnene, der har udfordringer, står uden for fællesskabet. De er typisk sprogligt svage og har brug for hjælp til at lære at lege. Der sker ingen integration, hvis ikke de voksne blander sig, og det altid er den etnisk danske dreng på fem år, der bestemmer,” siger Ditte Winther-Lindquist.

Læs 7 gode råd til rolleleg og om, hvordan rollelegen bliver understøttet i den integrerede daginstitution Spirebakken her. 

Og læs hele EVAs rapport her

Måling af kvalitet i dagtilbud

Danmarks Evalueringsinstituts (EVAs) undersøgelse af kvalitet i de kommunale børnehaver er lavet ved hjælp af det internationalt anerkendte observationsredskab ECERS-3, hvor der observeres kvalitet i det pædagogiske læringsmiljø inden for seks temaer: Interaktion, Sprog og Literacy, Organisationskultur, Læringsaktiviteter, Plads og Indretning og Rutiner for personlig pleje. Redskabet fokuserer på mange af de kvalitetselementer, som er indeholdt i den styrkede pædagogiske lærerplan, som udgør rammen for det pædagogiske arbejde i alle dagtilbud i Danmark

EVA's undersøgelse af de kommunale børnehaver er foretaget i et repræsentativt udsnit af alle kommunale daginstitutioner for tre-femårige. Der er gennemført observationer af det pædagogiske læringsmiljø og indsamlet oplysninger på en-to børnehavestuer i hver daginstitution. Målingen af kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø er foretaget ved hjælp af observationsredskabet Early Childhood Environment Rating Scale, Third Edition (ECERS-3).

EVA’s undersøgelse af kvalitet i kommunale børnehaver er lavet i samarbejde med University College Nordjylland (UCN) med hjælp fra University College Absalon og Sprogin. Der i alt blevet foretaget observationer på 165 stuer fordelt på 88 institutioner fra 56 kommuner. 

Kilde: EVA

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev