Annonce

Tema: Coronavirus

AMR: Usikre kollegaer skal have ekstra opmærksomhed

Under coronaepidemien kommer der hele tiden nye vejledninger og retningslinjer til arbejdspladserne. Arbejdsmiljørepræsentanternes arbejde lettes, når ledelse sørger for klar kommunikation.

Annonce

"Vi har udvalgt en kollega, som er ansvarlig for at opdatere vejledningerne og anbringe dem i personalerummet, så alle kan se dem. Her er det alles ansvar dagligt at orientere sig i de nye regler," siger arbejdsmiljørepræsentant Jack Cassina. Iben Gad

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Af Andreas Hemme
Journalist

Annonce

Som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) på en akutafdeling, hvor de mest kritisk syge patienter med coronavirus kommer ind, er serviceassistent Jens Bjerre-Reinholdt meget bevidst om den vigtige opgave, han varetager over for sine kollegaer i øjeblikket.
 
Både hvad angår at besvare spørgsmål om værnemidler, men også ekstra opmærksomhed på de kollegaer, der kan være usikre på deres arbejdssituation.
 
”Vi arbejder på en afdeling, hvor vi dagligt ser de allermest ustabile patienter. Samtidig er nogle af mine kollegaer enten selv i risikogruppen eller har pårørende, der er i risikogruppen. Her er det ekstra vigtigt dagligt at få snakket sammen om, hvordan det går, og hvordan vi har det,” siger Jens Bjerre-Reinholdt.
 
Han hjælper også de kollegaer, der har brug for ekstra krisehjælp. Blandt hans 16 kollegaer på akutafdelingen på Aarhus Universitetshospital har to haft brug for at benytte regionens personalepsykolog.
 
 

Alles ansvar at orientere sig

Som arbejdsmiljørepræsentant er det også ekstra vigtigt at være opdateret på retningslinjerne omkring brug af værnemidler. Det ved Jens Bjerre-Reinholdt, der som serviceassistent på et hospital både anvender dragter, handsker, maske og briller i sit arbejde.
 
Men også på bosteder for psykisk syge borgere er det vigtigt at beskytte sig selv og borgerne, forklarer socialpædagog og arbejdsmiljørepræsentant Jack Cassina. Han arbejder på Vinklen i København, som er et botilbud for unge med eksempelvis ADHD eller Aspergers Syndrom.
 
”Vi har udvalgt en kollega, som er ansvarlig for at opdatere vejledningerne og anbringe dem i personalerummet, så alle kan se dem. Her er det alles ansvar dagligt at orientere sig i de nye regler, og det er min opfattelse, at det kører, som det skal,” siger Jack Cassina, som har fået meget få henvendelser i sin egenskab af arbejdsmiljørepræsentant.
 
”Vi har ikke haft nogle sygemeldinger på grund af corona, og det er mit indtryk, at kollegaerne er gode til at holde afstand og sørge for god håndhygiejne. Hvilket der også er forståelse for blandt de unge, der bor på stedet,” tilføjer Jack Cassina.
 
 

Alle nyheder skal komme fra samme sted

Også på Hvidovre Hospital er det retningslinjerne om værnemidler, der er det vigtigste fokuspunkt, når man snakker om arbejdsmiljøet. Det fortæller arbejdsmiljørepræsentant og social- og sundhedsassistent Jane Bang Ingvartsen: 
 
”Vi har de værnemidler, vi skal bruge, men der kommer nye retningslinjer ud hver dag, og det er den svære del af opgaven. Der kan komme nye retningslinjer klokken 15, og så får vi en ny melding igen allerede klokken 18,” siger Jane Bang Ingvartsen. 
 
Selvom Jane Bang Ingvartsens kolleger kan skrive til hende direkte, hvis der er noget med arbejdsmiljøet, hun skal hjælpe med, så har hun nærmest ingen henvendelser fået den seneste måned. Det kan skyldes, at ledelsen på hendes afdeling har været gode til at holde alle så opdaterede som muligt.
 
”Vi har bestemt, at nyheder skal komme ét sted fra, fordi ellers bliver det forvirrende. Vi har en god ledelse, der kommer med et nyhedsbrev to gange om dagen med nye meldinger. Nyhedsbrevet er efterhånden på 13 sider, og så markerer de nye ting med gult, så vi kan se, hvad der er nyt fra dag til dag,” fortæller hun. 
 

Skal være med til at sikre ro og tryghed

Onsdag medvirkede FOAs formand Mona Striib i en live-udsendelse på FOAs facebookside. Her blev hun spurgt, om der som arbejdsmiljørepræsentant er noget særligt, man skal være opmærksom på, når Danmark lukker op igen. 
 
"Når man begynder at åbne igen, så skal man som arbejdsmiljørepræsentant være med til at sikre, at der er ro og tryghed lige præcis omkring den situation. Det betyder, at man skal være skarp på, hvad det er sundhedsmyndighederne anbefaler og hvilke vejledninger, der findes. Og så skal man medvirke til at sikre, at man tilrettelægger arbejdet sundt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt," sagde Mona Striib i live-udsendelsen. 

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev