Personalet i Kastanien har fået vejledning af designer Susanne Staffeldt og professor Charlotte Ringsmose om principperne for, hvordan institutioner kan indrettes, så det skaber gode rammer for det pædagogiske arbejde. Det giver børnene ro og tryghed til at indgå i gode relationer og udvikle et righoldigt sprog.
"Indretningen fungerer næsten som en ekstra pædagog," forklarer personalet.
“En gang for længe siden …” Pædagog Betina Hansen har taget tre børn med ind i fordybelsesrummet. Her er lyset blødt, der er sovedyr på madrassen, og selvom børnene skramler i køkkenet i multirummet udenfor, hjælper lyddæmpende filt på væggen med at skabe ro.
Jørgen True
Der bliver læst bog, leget i køkkenet og med biler. Alt sammen lige ved siden af hinanden, men i tydelige rum eller legezoner for sig selv. Bilbanerummet er for eksempel defineret af den grønne væg.
Jørgen True
Tumlerummet er til hop, dans, kravlen, tumlen og musik. Skumklodserne kan stables, så der igen kan skabes flere legezoner i samme rum – nu bare i forskellige niveauer: Oppe og nede.
Jørgen True
Man kan også stikke ind i hulen bag det tykke, grå tæppe og sidde lidt for sig selv.
Jørgen True
En kopi af Holmbladsgade, hvor Kastanien ligger, er flyttet ind i vuggestuens entre. “Vi har valgt de forretninger, der er på Holmbladsgade, så det skaber genkendelighed for børnene. Og så har vi fået endnu en legezone,” forklarer pædagogisk leder Gitte Kjølby.
Jørgen True
I Kastanien sidder man ikke to voksne sammen. “Så går der privatsnak i den. Vi organiserer os, så børnene har flere typer af aktiviteter at vælge imellem, og så vi kan være nærværende," siger Betina Hansen.
Jørgen True
Legetøjet er ikke i en kasse, men er sat overskueligt frem. Det skaber overblik, så børnene kan koncentrere sig om at gå på opdagelse.
Jørgen True