Annonce

To brandmænd slukker brand i øvelse

Nye sprøjter giver hurtigere brandslukning


Tidligere på året fik mandskabet på brandstationen i Glostrup en ny brandsprøjte, som i den grad er indbegrebet af nye tider. Med batteridrevet redningsværktøj, fokus på ergonomi og nyt skumsystem giver den større sikkerhed, bedre arbejdsmiljø og hurtigere brandslukning – og den kan være forskellen på liv og død.

Annonce

Skummet klistrer sig simpelthen til alt og dæmper branden, så den ikke spreder sig. Langt hurtigere end vand,” fortæller overbrandmester Henrik Vang Olesen om det nye skumsystem CAFS. Nabobygningerne til denne lagerbrand blev reddet på grund af CAFS. Glostrup Brandstation

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

Glostrup Brandstation er en af de første stationer i Hovedstadens Beredskab til at prøvekøre de spritnye sprøjter, der inden årsskiftet rulles ud på samtlige tolv stationer i hovedstaden. Frederiksborg Brand og Redning har også investeret i de nye sprøjter, mens beredskabet i blandt andet Aarhus har vist interesse. Desuden har der været stor interesse fra udenlandske beredskaber særligt i Sverige, men også Holland.

Fagbladet FOA har været på besøg på brandstationen for at se nærmere på deres nye materiel.

Brandmand træder ud af brandbil
Med op til 25 kilo på ryggen og en kampvægt på 100 kilo er det trygt for Ivan N. Krygermeyer – og hans kolleger – at trinnene i de nye ‘sprøjter’ er store, og at døren ‘låser’, når man træder ud. Det var ikke tilfældet i de gamle biler, og det gav risiko for ankelskader. Jørgen True
Brandmand står foran elektrisk stigegalleri på brandbil
De gamle sprøjter krævede to-tre mand, der selv kravlede op og hev stigen ned. Nu kan en enkelt brandmand køre den ned ved hjælp af et elektrisk stigegalleri, der betjenes fra jorden. “Det er mindre slidsomt for mandskabet,” fortæller Henrik Vang Olesen. Jørgen True
Brandmand foran bildæk
Tidligere skulle brandmændene slæbe rundt på generator, slanger og kabler. Det var bøvlet. Nu har de fået hydrauliske, batteridrevne værktøjer. “Med den her spreder, der både kan løfte eller åbne døre, kan vi lave en meget hurtigere indsats,” siger Søren ‘Tipper’ Tipsmark. Jørgen True
Kameratårn på brandbil
Et nyt 360 graders termisk kamera i mastens top betyder, at alarmcentralen kan følge situationen på samtlige brand- og ulykkessteder. Hvis det er mørkt, kan kameraet se længere og eksempelvis registrere, hvis der ligger en person, der er slynget ud af en bil langt ude på en mark eller ligger på åbent hav. Jørgen True
Inventar i brandbil
Alt i den nye sprøjte har sin faste plads og er spændt fast, modsat de gamle sprøjter. Det betyder blandt andet, at alle ved, hvor tingene ligger, hvis man bliver afløser på en anden brandstation. Jørgen True
To brandmænd slukker brand i øvelse
De nye sprøjter kræver træning. Især brugen af CAFS. Midt på foråret var seks brandmænd fra Glostrup Brandstation af sted på øvelse. “Man kan ikke bruge CAFS i alle situationer, men når det passer til situationen, kan vi i sidste ende redde liv,” siger Henrik Vang Olesen. Glostrup Brandstation
Brandmand med brandslukker
Med det nye system CAFS dannes skummet i selve pumpen og skydes ud gennem slangerne med trykluft. Skummet virker som en forsegling og hindrer, at ilden breder sig. Jørgen True
Kamera
Der er fire nye 360 graders overvågningskameraer på de nye sprøjter, ligesom bilerne kan centrallåses. Det sikrer mod tyveri og overfald. Jørgen True

Fakta om sprøjterne

  • Hovedstadens Beredskabs 12 nye sprøjter er stort set ens. Det gør det let at erstatte udstyr eller reservedele. Ni af dem har hydraulisk, batteridrevet frigørelsesværktøj til redningsarbejde, de sidste tre har kredsløbsapparater til røgdykkere.
  • Udover CAFS og andre batteridrevne værktøjer er de alle udstyret med en skæreslukker; en særdeles kraftig højtryksrenser, hvor strålen skærer hul i en brændende bygning. De er mindre end de gamle sprøjter, kører kun 90 km, men dog 130 km i timen ved udrykning.
  • De kommer med en vandhane og sæbedispensere, der gør, at brandmændene kan vaske sodpartikler af hænderne, før de kommer tilbage til stationerne.

Kilde: Hovedstadens Beredskab

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev