Annonce

Pædagogmedhjælper Heidi Avnsø Petersen, pædagog Michelle Harboe og Andreas Bjørneboe tager et spil UNO.

Døgninstitution indfører ICDP: Børnenes behov i fokus

Af Nana Toft
Journalist

Ny metode på behandlingshjemmet Baunegård giver en rød tråd i det pædagogiske arbejde og lader i højere grad barnet med et handikap komme til orde.

Annonce

Pædagogmedhjælper Heidi Avnsø Petersen (tv.), pædagog Michelle Harboe og Andreas Bjørneboe tager et spil UNO på behandlingshjemmet Baunegård. Her har personalet lempet på deres lidt rigide fokus på tidspunkter, efter de alle har været på kursus i metoden ICDP. Jørgen True

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

“Må jeg se dine kort?”

Andreas Bjørnboe smugkigger på Michelle Harboes UNO-kort.

“Aj, det må jeg godt. Jeg har jo vundet,” siger Andreas.

Læs også: Ipad og meditation giver bedre inklusion

Det er onsdag, klokken nærmer sig 17, og Michelle Harboe, hendes kollega Heidi Avnsø Petersen og 17-årige Andreas Bjørnboe, der bor på behandlingshjemmet Baunegård, har sat sig ned for at spille UNO. Det havde Andreas lyst til, så det fik han lov til. Også selvom det ikke var planlagt. Sådan var det ikke for bare et år siden.

Barnet kommer først

Siden hele det pædagogiske personale i 2018 gennemgik uddannelsen i ICDP – International Child Development Programme – er de begyndt at lempe på det, sagt med deres egne ord, lidt “rigide fokus på tidspunkter”, for i højere grad at tage udgangspunkt i børnenes individuelle behov.

Læs også: Dagplejere sætter fut i ungerne

“Hvis et barn har mere lyst til at se en film klokken 17, hvor han ellers skulle i bad, så justerer jeg efter det,” forklarer pædagog Michelle Harboe, der understreger, at hun altid lader barnet komme i første række.

“Hvis jeg ved, det er et barn, der ikke kan tåle, at vi rykker badet halvanden time, så passer jeg på det enkelte barn og gør noget andet,” siger Michelle Harboe.

ICDP

er en metode udviklet af den norske psykologiprofessor Karsten Hundeide. Målet er at forbedre fagfolks evne til at møde børn og unge på deres egne præmisser. Antagelsen er, at børn og unges udvikling afhænger af de voksne, der omgiver dem. Derfor ligger bolden hos de voksne, ikke børnene.

Kilde: Dansk Center for ICDP.

Har droppet kontaktpædagoger

På Baunegård er man gået væk fra den traditionelle idé om kontaktpædagoger. Tanken er, at barnet skal mødes ens, uanset hvem det henvender sig til.

“Børnene skal kunne opnå det samme, uanset om det er mig eller Michelle, de henvender sig til,” siger pædagogmedhjælper Heidi Avnsø Petersen, der oplever, at ICDP giver god mening på handikapområdet.

“Min oplevelse er, at børnene er vokset, fordi den her metode giver dem plads og medindflydelse,” siger Heidi Avnsø Petersen.

Livet er uforudsigeligt

Læs også: Se hvordan børn får demente til at lege

Centralt for mange børn og unge på Baunegård er nemlig, at de kan have svært ved at mærke, hvad de har brug for. De kan kun mærke uro, frustration eller apati.

“I dag kan de sige, at de gerne vil hoppe på trampolin, før de skal i bad. De ved også, at deres verden ikke ramler, hvis vi rykker en skærmtid en halv time frem eller tilbage,” forklarer Michelle Harboe, der understreger, at udviklingen tager tid.

“Det er små skridt, hver dag, ligesom det er meget individuelt fra barn til barn,” siger Michelle Harboe, der er overbevist om, at metoden gør en kæmpe forskel på sigt.

“Vi lærer ikke børnene noget ved at strukturere deres liv ud fra klokkeslæt. Vi er nødt til at gøre dem klar til det virkelige liv. Og det virkelige liv er uforudsigeligt.”

Baunegård

Baunegård er en døgninstitution for børn i alderen 6-18 år, der har en diagnose indenfor autismespektret og en række tillægsdiagnoser. Baunegård er, så vidt de ved, det første behandlingshjem, der har implementeret ICDP på handikapområdet.

ICDP på Baunegård

  • LedelsesansvarLedelsen skal skabe rammerne ogafsætte tiden til at implementereICDP på arbejdspladsen. Uden ledelsensopbakning er det umuligt.
  • Uddannelse til alle. Det er ikke nok, at tre eller fire frapersonalet tager en uddannelse i CDP. For at få et fælles sprog og møde børnene ens, skal hele personalegruppen af sted.
  • Tålmodighed. At implementere ICDP på en arbejdspladser en forandring, så forvent, at det tager tid. Men på sigt betaler det sig: Både personalet og børnene vil blive gladere.
  • Søg midler. Uddannelsen tager seks måneder. Søg eventuelt midler i kompetencefonden. Det gjorde vi.

Kilde: Jesper Hodal, afdelingsleder Baunegård.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies