Matthias Andersen (tv.) og Merle Nielsen fortæller om deres besøg på en FOA-arbejdsplads til resten af klassen.
Jan Sommer
Matthias og Merle – på arbejde med dagplejere
Merle Nielsen (tv.) og Matthias Andersen fra Nyager Skole i Rødovre har fulgt dagplejepædagog og dagplejere på deres arbejde i Rødovre Dagpleje.
Jan Sommer / Grafik: FOA Kommunikation
- Hvad overraskede jer mest?
”Hvor gode venner, børnene er. Vi
troede måske, at børnene ville slås
lidt mere om legetøjet, men de var
så fredelige. Nok fordi dagplejerne
var så rolige, kærlige og omsorgsfulde.
Det var ret dejligt at se.”
”Børnene elsker at være i dagplejen.
Det virkede, som om de kunne
få lov til at være børn og bare lege.”
De syntes også, at børnene var meget interesserede i at kommunikere med dem.
”De ville
hele tiden vise os ting, de enten
havde haft i munden eller bare i
hånden,” siger de.
Læs også: Timeansættelser går ud over fagligheden
Mange af dagplejerne arbejder op
mod 48 timer om ugen.
”Hvor vildt
er det lige. Det er et betydningsfuldt
job – de hjælper jo børnene
videre i livet.”
- Skal I være dagplejere?
Merle: ”Det kunne godt være et job for mig. Det er jo et ret hyggeligt job, og noget man kan gøre derhjemme. Alligevel er der måske et job, der ville være mere oplagt. Jeg ved det ikke helt endnu, for jeg har ikke besluttet mig.”
Matthias: ”Det ville nok ikke være noget for mig. Selvom børnene virkelig er søde. Måske er det fordi, jeg er en dreng. Ikke for at det skal blive noget med køn, men alligevel. Der er jo heller ikke så mange mænd i faget.”
Se mere til Matthias og Merles besøg i dagplejen her.
Amalie og Silvia – på arbejde med rengøringstekniker
Silvia Frøbjerg Eskildsen (tv.) og Amalie Grøndahl Hansen fra Nyager Skole i Rødovre har fulgt rengøringstekniker Joanna Szukalski på hendes arbejde i Rødovrehallen.
Jan Sommer / Grafik: FOA Kommunikation
- Hvad overraskede jer mest?
”Hvor tidligt rengøringspersonale står op om morgenen! Det ville vi begge have svært ved.”
Det kom også bag på dem, hvor fysisk et fag, det er, og hvor mange flere kompetencer, man skal have, end de troede.
”Vi forestillede os, at det var et arbejde, man havde, hvis man ikke vidste, hvad man ville. Det er det jo ikke. Dem, vi mødte, elsker deres arbejde,” siger de.
- Skal I være rengøringsassistenter?
Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid
”Selvom det virkelig var spændende at se – man ser jo ikke normalt alt det, de gør – så tror vi ikke, at det er et fag for os. Det er for det første alt for tidligt om morgenen, og for det andet laver de virkelig meget. De er meget på, og de laver jo endnu mere, når vi er gået. De bruger kroppen. Hele tiden. De må være trætte, når de kommer hjem. Til gengæld kommer de tidligt hjem til deres børn, det må være fedt.”
Se mere til Silvia og Amalies dag med rengøringsassistenterne i Rødovrehallen her.
Clara og Celine – på arbejde med social- og sundhedshjælper
Celine Køhler-Christensen (tv.) og Clara Victoria Tech Burrack Falkenhayn fra Nyager Skole i Rødovre har fulgt sosu-hjælper Thilde Mitzie Haasum på hendes arbejde i Dorthe Mariehjemmet i Rødovre.
Jan Sommer / Grafik: FOA Kommunikation
- Hvad overraskede jer mest?
”At social- og sundhedshjælper Thilde kun var 17 år, da hun startede på sin uddannelse. Det virker dog, som om hun har valgt det helt rigtige for hende. Det viser os, at det ikke er alle, der behøver at gå i gymnasiet, men at man bare kan springe ud i livet.”
Læs også: Coronaregler i dagtilbud: Sådan giver du børnene tryghed
Der var også et par pudsige ting, der overraskede dem, da de besøgte plejehjemmet.
”En af dem var en branddør. Den havde et tapet på, der skulle forestille en skov, hvilket skulle forhindre de ældre demente i at gå ud. Døren var altså ’kamufleret’. Det, synes vi begge, var en ret smart plan,” siger de.
- Skal I være sosu-hjælpere?
”Selvom vi synes, det var spændende at være på plejehjemmet, tror vi ikke, at vi ville vælge at blive sosu-hjælpere, da man virkelig skal have en stærk psyke. Samtidig må det være hårdt at sige farvel til de ældre beboere.”
Se mere til Celine og Claras besøg på plejehjemmet her.
Karen og Silje – på arbejde med overbrandmester
Silje Holmestad Larsen (tv.) og Karen Tromholt Selbæk fra Nyager Skole i Rødovre har fulgt overbrandmester Martin Smith Kjærsgård på hans arbejde på Hvidovre Brandstation.
Jan Sommer / Grafik: FOA Kommunikation
- Hvad overraskede jer mest?
”Faget handler så meget om tillid og fællesskab. De har også et værelse på stationen, hvor de kan overnatte, når de har 24 timers vagter. De bliver ofte vækket om natten.”
Pigerne var også overraskede over, at jobbet er så hårdt fysisk.
”Bare dragten var jo virkelig tung, og de sprøjter, vi prøvede: Pyh, det var hårdt. Så det er ikke, fordi kvinder ikke kan, det er bare lidt sværere.”
Læs også: Coronarengøring i dagplejen: Hver anden har overarbejde
”Brandfolk er så imødekommende. Bare det her med, at alle – selvom de har været kolleger i 10-15 år – altid giver hånd, hver morgen.”
- Skal I være brandkvinder?
”Vi havde en fantastisk dag på brandstationen, hvor vi virkelig fik et indblik i, at det er en hverdag, der kræver et stort sammenhold. Vi tror dog ikke, at vi vil være brandmænd – eller brandkvinder. Ikke fordi, vi er kvinder, for vi er sikre på, at selvom det er et meget fysisk fag, kan det også være et fag for kvinder. Vi tror bare også, det kan være farligt ind i mellem. Det ved vi ikke, om vi har psyken til.”
Læs mere om Silje og Karens dag som brandkvinder her.