Annonce

Social- og sundheds hjælper Lone Svejgaard Rolle Kappel taler med borgeren Bodil Myrhøj, som sidder i lænestol.

7 ud af 10 sosu'er løser opgaver, som ikke er på kørelisten

Af Linnea Kadziola
Journalist

69 procent af FOAs medlemmer i hjemmeplejen varetager opgaver, som borgerne ikke er visiteret til, minimum en gang om ugen.

Annonce

"Man kan ikke få visiteret noget, der hedder omsorg," siger social- og sundhedshjælper Lone Svejgaard Rolle Kappel (tv). Alligevel giver hun sig tid til at tage en snak med Bodil Myrhøj (th), som er glad for at få besøg. Niels Åge Skovbo

Af Linnea Kadziola
Journalist

Annonce

Omsorg, ekstra toiletbesøg, opvask og andre huslige pligter er blandt de opgaver, social- og sundhedsansatte løser til trods for, at de ikke står på deres kørelister. Næsten syv ud af ti udfører en gang om ugen eller oftere et stykke arbejde, der ikke er afsat tid til, fordi de vurderer, at det er fagligt nødvendigt.

Det viser en ny undersøgelse blandt FOAs medlemmer.

Læs også: Sådan skaber terapi-pony livskvalitet for beboere

Social- og sundhedshjælper Lone Svejgaard Rolle Kappel er en af dem, der dagligt tager ekstra opgaver på sig for at få ”hverdagen til at fungere for borgeren,” som hun selv formulerer det.

Selvom det ikke er hendes ansvar at bestille transport til sygehuset eller tømme borgernes postkasser, ser hun det som en del af jobbet.

 
”Hvis jeg ikke gør det, vil det ikke blive gjort. Det er ikke altid, der er pårørende, eller at de selv kan gøre det,” siger Lone Svejgaard Rolle Kappel, der tager en ekstra tøjvask og reder sengen, hvis en borgers sengetøj er blevet beskidt.
 
”Man kan ikke lade folk ligge i snavs og urin,” siger hun.
 
Lone Svejgaard Rolle Kappel reder borgers seng.
"Utætte borgere", som Lone Svejgaard Rolle Kappel udtrykker det, har oftere brug for at få lagt nyt sengetøj, end der er visiteret til. Niels Åge Skovbo

Omsorg eller rene hylder

Lone Svejgaard Rolle Kappel elsker sit arbejde i Hjemmeplejen Sydbyen i Horsens. Men 
siden hun startede i 2013, har et øget tidspres gjort det svære både at få tid til "hyggesnak” og at nå helt ud i hjørnerne med støvsugeren.

”Det er mit mål at gå derfra og føle, jeg har gjort et okay stykke arbejde, og at borgeren er tilfreds og får lidt livskvalitet. For nogle er det vigtigere at få omsorg, end det er at få tørret to hylder af,” siger Lone Svejgaard Rolle Kappel og fortsætter.

Læs også: Næsten hver anden fyreseddel skyldes sygdom

"Jeg forsøger at få lavet noget samtidig med, at jeg kan snakke. Men folk er forskellige. Nogle har brug for, at man sidder og kigger dem i øjnene. For rigtig mange er vi de eneste, de ser i løbet af 14 dage,” siger Lone Svejgaard Rolle Kappel.

Psykisk sundhed

Torben Hollmann, som er sektorformand for social- og sundhedssektoren, genkender det svære valg, Lone Svejgaard Rolle Kappel så ofte står i. Han mener, at oprettelse af omsorgsopgaver kan styrke medlemmernes mentale helbred på længere sigt.

"Når man bliver visiteret i vore dage, er det til opgaver. Og det er ikke en opgave at snakke med eller trøste borgeren. Her kommer vores medlemmer i dilemma. De efterlader jo nogle borgere, som måske er kede af det eller har brug for en snak. Så kan man som social- og sundhedshjælper gå og tænke på det hele dagen og have dårlig samvittighed. Har man det sådan hver eneste dag, så slider det,” siger Torben Hollmann.

Sosu Lone Svejgaard Rolle Kappel griner med borger Bodil Myrhøj.
"For rigtig mange kan det, at man lige er der i fem minutter og siger goddag, redde deres dag," siger Lone Svejgaard Rolle Kappel. Niels Åge Skovbo
Sosu Lone Svejgaard Rolle Kappel vasker op.
Det er blevet en vane for Lone Svejgaard Rolle Kappel at tage opvasken og rydde til side. Om det er på dagens program eller ej. Niels Åge Skovbo

Besparelser der kan mærkes 

Torben Hollmann foreslår en løsning, der fjerner tvivlen om medlemmernes ansvar.

"Hvis vores medlemmer ikke skal blive stressede eller ikke skal have et dårligt arbejdsmiljø, bliver det nødt til at være nogle helt klare ydelser, der bliver fjernet fra kørelisten,” siger Torben Hollmann og nævner rengøring som et eksempel.

"Politikerne skal tage nogle beslutninger, der kan ses og mærkes hos borgerne. For når de tager de der små bidder af besparelser, så udfører vores medlemmer det alligevel, fordi det er etisk rigtigt, og hvad deres faglighed tilsiger dem,” siger Torben Hollmann. 

Jette Skive er formand for Sundheds- og Ældreudvalget i Kommunernes Landsforening (KL). Hun har forståelse for sektorformandens bekymring men glæder sig over, at sosu-personalet hver dag bruger deres sunde fornuft, dømmekraft og faglighed, når de vurderer opgavernes nødvendighed.

”For mig at se handler det mere om at skabe fleksibilitet for medarbejderne, så de kan levere den hjælp, der er behov for, når de er i hjemmet,” siger Jette Skive.

Sosu Lone Svejgaard Rolle Kappel rengør toilet.
Toiletrengøring er oftest sat til hver 14. dag. Men er det nødvendigt, giver Lone Svejgaard Rolle Kappel badeværelset en hurtig omgang med vand og sæbe, ligegyldig hvilken dag på ugen, det er. Niels Åge Skovbo

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies