"Jeg har fået en hue af lamahud.” “Jeg spiser ikke dyr. Jeg spiser kød.” Udsagn som disse har sendt Susanne Borg ud på en mission: Børnene skal boostes med naturvidenskabelig viden. I dag lærer 0. klasserne om dyrehår.
Jan Sommer
Hvad er forskellen på konventionelt og økologisk landbrug? Kan man lave garn af kohår? Hvordan dufter uld? Pædagog og naturvejleder Susanne Borg har etableret et dyrehold til sine bybørn på Langelinieskolen i København.
“Børnene skal lære, hvor ting kommer fra, hvordan vi omgås dyr og passer på vores natur.”
Da den blå pude går rundt, er ingen børn i tvivl: Puden er blød, ergo er hårene lavet af uld. Det er først, da børnene bliver bedt om at vende puden rundt, at de ser, at hårene ikke sidder fast på hud, ligesom de gør på det hvide skind.
Jan Sommer
Susanne Borg lader en tot hår gå rundt, så børnene kan snuse til den. “Det lugter af gammel ged. Er det uld?” Susanne nikker. “Se, nu trækker jeg i totten. Det kan man ikke med kohår, der har for korte fibre.”
Jan Sommer
Tjansen med at muge ud går på skift: “Ad! Der er altså virkelig meget lort her. Er det kolort,” spørger et af børnene. “Har vi måske en ko her,” spørger pædagogmedhjælper Tue Rasmussen, der er en del af dyreholdet i fritidshjemmets tid om eftermiddagen.
Jan Sommer
Når børn er sammen med dyr, øger det tilknytningsevnen og styrker de sociale kompetencer. “Det lærer dem at være opmærksom på andre. Det lærer dem empati,” fortæller Susanne Borg.
Jan Sommer
Racen Kunekune er særlig udvalgt. Det er en tamgris fra New Zealand. Så selvom Bifrost vejer omkring 70 kg, er der ingen grund til at være bange. Susanne Borg håber, at dyreholdet kan inspirere børnene til at vælge en naturvidenskabelig vej, når de skal vælge uddannelse.
Jan Sommer