Morten lider af cerebral parese – også kaldet spastisk lammelse – og får derfor dagligt medicin. Derfor tager den 15-årige elev på fra AsgårdCentret hver dag en tur i ’Omsorgen’, som er øgenavnet for centrets medicinrum.
Her bliver han mødt af blandt andre Dorte Thomsen, som er en af de i alt 13 pædagogmedhjælpere på stedet, som har ansvaret for medicinudleveringen.
AsgårdCentret er en såkaldt centerskole – et specialiseret tilbud til elever med blandt andet adhd, autisme og senhjerneskade. Omkring 70 procent af de 93 elever, der går på skolen, får medicin i skoletiden.
Læs også: Højere grundløn for alle: Her er slutresultatet for medlemmer i Teknik- og Servicesektoren
Et virvar af medicinTidligere blev medicinen doseret af personalet, og forældrene afleverede pillerne på forskellige måder – i et glas, en frysepose eller i en kurv. Medicinen blev opbevaret i et enkelt aflåst skab, hvilket godt kunne skabe udfordringer i travle perioder, fortæller Dorte Thomsen.
“Medicinskabet var ét, stort virvar af medicintyper opbevaret i forskellige former for emballage. Det kunne godt tage unødvendigt lang tid at finde frem til den rette medicin,” siger hun.
For at sikre en mere tryg medicinhåndtering – både for personale og forældre – blev praksis ændret. Blandt andet har skolen nu fire forskellige medicinskabe, som tilhører hver deres blok med elever: Blok A, B, C og G. I skabene står små kurve med medicin på rad og række, og på kurvene er skrevet navne og cpr-numre på eleverne. Derudover udfylder personalet dagligt et skema over, hvornår hver elev får sin medicin.
Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine 'særlige indsigter'
Forældrene dosererForældrene doserer selv medicinen hjemmefra i små pilleæsker.
“Til at begynde med skulle jeg vænne mig til tanken om, at jeg ikke længere kunne tjekke, hvilken medicin jeg uddelte til eleverne. Det er nu forældrenes opgave, at børnene får den rette medicin, og det er på en måde også trygt, at ansvaret ikke er mit,” tilføjer Dorte Thomsen.
Også forældrene er glade for ordningen, fortæller centerleder Jette Selmer.
“Mange forældre kan være lidt nervøse i starten, for husker vi nu at give medicinen, som vi skal? Vi instruerer dem i at skrive en medicinseddel på barnet, anskaffe en doseringsæske til medicinen og dosere den hjemmefra. Og heldigvis bliver de hurtigt trygge, når de finder ud af, at medicinhåndteringen fungerer,” siger Jette Selmer.
Skolen har endnu ikke oplevet utilsigtede hændelser – at eleverne har fået den forkerte medicin med i skole, eller at personalet ikke har givet den rette medicin.
Få styr på medicinen
• Forældrene er ansvarlige for at videregive lægens instruktioner til personalet. Forældrene kan uddelegere ansvaret for medicinhåndteringen – doseringen og udleveringen – til personalet, hvilket de i så fald skal skrive under på.
• Medicinen skal opbevares bag lås og slå – uden for børns rækkevidde.
• Medicinen skal være ordineret af en læge.
• Barnet skal som udgangspunkt ikke have fast medicin i skoletiden. Men der kan være tale om forskellige typer af behovsmedicin eller penicillin efter eksempelvis en operation.
• Dokumenter, at du har givet medicin – skriv det ned hver gang.
• Medicinen skal enten være i emballagen fra apoteket eller i eksempelvis en doseringsæske mærket med præparat, dato, navn og dosering. Læs den hver gang, du skal give barnet medicin.
• Få flere tips på foa.dk
Kilde: Sundhedsfaglig konsulent i FOA Jakob Bro