Annonce

To børn leger på en bænk

Institutioner dropper snak med forældre: Det går ud over børnene

Af Anna Rossman Thejsen
Redaktionschef

Af Finn Danielsen
Journalist

Tæt på hver tredje medarbejder i vuggestuer og børnehaver har ofte ikke tid til at snakke med forældrene. Den manglende kommunikation betyder, at børnenes liv splittes op i to verdener. 

Annonce

Både børnenes gode og dårlige oplevelser i daginstitutionen skal deles med far og og mor derhjemme. Derfor er det et stort problem, når det pædagogiske personale mangler tid til at snakke med forældrene om deres barns dag. Det går ud over børnenes trivsel, mener ekspert.  Colourbox

Af Anna Rossman Thejsen
Redaktionschef

Af Finn Danielsen
Journalist

Annonce

Samarbejdet mellem det pædagogiske personale og forældrene halter i en del institutioner. Næsten hver tredje medarbejder (29 %) mangler nemlig ofte, det vil sige dagligt eller flere gange om ugen, tid til at snakke. Det viser en ny undersøgelse, som Bureau 2000 har lavet for FOA.

Medarbejderne får ikke talt med forældrene om børnenes problemer og konflikter, eller de må afvise en forælder, der ønsker en snak om sit barn. Fordi de har for travlt. 

Hver tiende medarbejder oplever ofte, at der mangler tid til at snakke med udsatte forældre om, hvordan børnenes trivsel og udvikling kan understøttes. 

Læs også: Pædagogisk personale: Vi har ikke tid til at trøste

De to verdener skal hænge sammen

Manglen på informationer mellem forældre og personale er stærkt problematisk, mener Rikke Yde Tordrup, der er psykolog og klinisk specialist i børn og unge. 

”Det er en vigtig mulighed for at koble barnets to verdener, man går glip af. Det er vigtigt, at forældrene både hører om det gode udviklende øjeblik, hvor deres barn fandt en pind og legede med, og om den konflikt, barnet havde med et andet barn i sandkassen,” siger hun til Fagbladet FOA.

Ikke de ansattes skyld

Når forældrene har nogle kodeord, som de kan bruge til at spørge ind til barnets oplevelser, hænger hjem og institution sammen i barnets hoved, forklarer Rikke Yde Tordrup. Og det fremmer barnets trivsel. Det modsatte er tilfældet, når de ansatte og forældrene ikke får snakket om barnets to verdener, for så falder det ned imellem dem.

Rikke Yde Tordrup vil dog ikke bebrejde de ansatte, at tidspresset i daginstitutionerne kan få forældrekontakten til at knirke.

”Skal de bruge en masse tid på at tale med en forælder, der henter, går det jo ud over de andre børn.” 

Hellere snak end læreplaner

Også Signe Nielsen, der er formand for FOLA (Forældrenes Landsorganisation) peger på, at børnelivet splittes op i to usammenhængende dele, institution og hjem, når forældre og personale ikke får snakket sammen.

”Det er fint nok med læreplaner, men jeg vil hellere have, at der var tid til at snakke om, hvordan mit barn har haft det, og om der er sket noget i dagens løb, der skal følges op på,” siger Signe Nielsen.

Ny undersøgelse

Undersøgelsen fra Bureau 2000 er baseret på svar fra 1.587 ledere og medarbejdere fra daginstitutioner i 97 af 98 kommuner. Bureau 2000 vurderer derfor, at undersøgelsen er repræsentativ.

Kilde: Omsorg og alenearbejde i daginstitutionerne 2019, Bureau 2000, marts 2019  

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies