Annonce

Kvinde med kort hår sidder på hug ved siden af en lille pige, mens de sammen kigger på en ipad. Ved siden af står to drenge.

Institution er med til at udvikle film-app: Må bruges gratis i dagtilbud

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Institutionen Nyrup har været med til at udvikle en ny app for Det Danske Filminstitut. Her kan børnene se kortfilm, få inspiration til lege og lave deres egne animationsfilm.

Annonce

Ud i rummet, hedder temaet, som har inspireret institutionen Nyrups arbejde med billedkunst, teater og animationsfilm - alt sammen med digitale medier som redskab. Jørgen True

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Annonce

Vi er på Mars. Et rumskib er netop landet, og rumvæsenet Thomas bliver jagtet af en orm. Hurtigt må han gemme sig – men hvor?

Fireårige My rykker lidt på en lerfigur og betragter scenen med et orange landskab og et rumskib bygget af æggebakker, toiletruller og gamle flasker. Hun ser tilfreds ud og går tilbage til en iPad og tager et billede.

Sammen med sine kammerater fra institutionen Nyrup i Helsingør er hun i gang med at lave en stopmotionfilm – en form for animationsfilm, hvor man tager et billede, flytter et objekt og tager et nyt billede. Proceduren kan man gentage et tilstrækkeligt antal gange, og trykker man på afspil, bliver rumvæsnet og de andre figurer levende og bevæger sig rundt i landskabet.

Læs også: Nyt værktøj giver sundere børnemad

Har bidraget til film-app

Stopmotion-teknikken ligger i app’en Filmcentralen/For de yngste, som nogle af medarbejderne har været med til at udvikle for Det Danske Filminstitut. App’en indeholder en lang række kortfilm, inspiration til lege og teknikker til at lave animationsfilm.

Både børn og voksne i Nyrup henter inspiration i dokumentarfilm, kortfilm på YouTube og sociale medier, inden de begynder at udvikle deres egne digitale produkter. Og når billederne eller filmen er færdig, oploades den til institutionens Instagram-profil – hvilket også fungerer som dokumentation over for forældrene, forklarer pædagogmedhjælper Jannie Salomonsson.

“Vi tænker digitale medier ind i stort set alt, vi gør, og det sker altid i kombination med den analoge verden. Hvis vi for eksempel laver en film om en rumraket på Mars, så er børnene med til at bygge rumraketten og alle de øvrige rekvisitter,” siger hun.

Vandt dagtilbudspris

Institutionen har indført regler for, hvornår man må tage billeder. For eksempelvis ikke, når andre er på toilettet eller kede af det. Men selvom de voksne for det meste er sammen med børnene, når de bruger digitale medier, så hænder det, at reglerne bliver brudt, lyder det fra institutionens leder, Eva Meyer.

“Så tager vi en snak med børnene og sørger for, at billederne bliver slettet. Jeg tror, at vores arbejde kan hjælpe børnene til at tænke sig bedre om og tage bedre beslutninger om, hvad der skal deles på nettet, når de bliver større,” siger hun.

Vuggestuen og børnehaven Nyrup i Helsingør vandt i øvrigt prisen som Årets Dagtilbud 2018, og i begrundelsen lød det blandt andet, at institutionen er med til at udvikle børnenes lyst til at blive kompetente, digitale verdensborgere.

Gør børnene til aktive mediebrugere

App’en ῾Filmcentralen/For de yngste’ er gratis for dagtilbud og målrettet de 3-6-årige børn.

Den indeholder blandt andet 300 kortfilm samt en række film- og mediepædagogiske aktiviteter og temaforløb.

Aktiviteterne er knyttet til de pædagogiske læreplanstemaer med temaer som ῾former, farver og mønstre’, ῾følelser’ og ῾at være venner’.

App’en er udviklet af Det Danske Filminstitut i samarbejde med bl.a. pædagoger i en række dagtilbud.

Ifølge lektor Steen Søndergaard fra UCC kan app’en være med til at flytte film- og mediebrugen i daginstitutionerne fra passiv betragterrolle til aktiv film- og medieforståelse.

Læs mere: dfi.dk/presserum/filmcentralenfor-de-yngste

Kilde: Det Danske Filminstitut og lektor Steen Søndergaard.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies