To medarbejdere i hjemmeplejen taler sammen ved et skrivebord

Prisvindende arbejdsplads: 5 råd til overskud på jobbet

Af Anders Ejbye-Ernst
Journalist

Ældreplejen i Tjæreborg fortæller her om fem ting, der har været med til at give dem prisen som årets overskudsarbejdsplads.

Social- og sundhedsassistent Susanne Peters og leder af hjemmeplejen i Tjæreborg Elisa Dyreborg er glade for, at de har modtaget en pris for at være årets overskudsarbejdsplads. Robert Attermann

Af Anders Ejbye-Ernst
Journalist

Ældreplejen i Tjæreborg lidt uden for Esbjerg er blevet kåret som årets overskuds arbejdsplads af Stress Alliancen. Med kåringen fulgte en pris, som blev overrakt på Christiansborg af  børne- og socialminister Mai Mercado (K).

Læs også: 7 skridt til mere arbejdsglæde

Social- og sundhedsassistent Susanne Peters, der arbejder i ældreplejen i Tjæreborg, er glad for prisen. 

“Vi er utroligt stolte over anerkendelsen. Vi er en lille gruppe, så det betyder rigtigt meget for os,” siger hun.

1: Fokuser, på det du kan påvirke

Ældreplejen i Tjæreborg er ligesom i mange af landets andre kommuner presset af en stram økonomi. Oven i det har de fået et nyt IT-system, som der har været udfordringer med.

Læs også: Sådan får I arbejdsglæden tilbage

Men det nytter ikke noget at fokusere på de ting, man ikke kan forandre, for så bruger man sin energi forgæves, fortæller Elisa Dyreborg, leder af ældreplejen i Tjæreborg.

“Det giver ikke mening at have fokus på noget, man ikke kan forandre. Det tager energi. Man skal have fokus på de steder, hvor man kan påvirke noget. Det væsentligste her på denne arbejdsplads er borgerne. Så vi har lagt vores fokus her. Det er jo er vores kerneopgave,” siger hun. 

2: Husk at være en god kollega 

Det kollegiale samvær er også vigtigt, hvis der skal være overskud på arbejdet. Det giver nemlig tryghed, når man ved, at man altid har kollegerne i ryggen, hvis arbejdsopgaverne vokser sig over ørerne på folk.

“Jeg tænker, at det, der har gjort forskellen, er, at vi er gode til at hjælpe hinanden. Hvis der er nogen, der er pressede, så ringer vi altid og tilbyder vores hjælp. Det er vigtigt at turde spørge om hjælp og samtidigt vigtigt at vide, at hjælpen kommer, når vi spørger,” siger Susanne Peters.

3: Tag ansvar

Selvom lederen har ansvaret, så bliver arbejdsmiljøet bedre, hvis medarbejderne også tager ansvar for, at tingene fungerer på arbejdspladsen. Og det gør de i ældreplejen i Tjæreborg, fortæller Elisa Dyreborg.

Læs også: Sådan kommer du i gang efter ferien

“Som leder kan jeg være væk fra mit team en uge, og jeg ved bare, at opgaverne bliver løst til fulde tilfredsstillelse, selvom jeg ikke er der. Folk tager ansvar for borgerne og hinanden. Det er det, der er så fantastisk,” siger hun.

4: Smilet er vigtigt

Susanne Peters fortæller, at hun og kollegerne arbejder på have et godt humør på jobbet. Det gode humør gør arbejdet på jobbet lettere.

Læs også: Forsker: Derfor bør sosu'er træne mere

“Vi prøver at gøre tingene med et smil. Vores humør smitter rigtigt meget af på borgerne. Hvis man er negativ over, at vi er så pressede, så tager tingene længere tid. Hvis man prøver at få sit humør og sin gode indstilling til tingene med, så går det nemmere, og så mærker vi også mere forståelse fra borgerne,” siger Susanne Peters.

5: Husk arbejdsglæden

En anden årsag til, at de ansatte i hjemmeplejen i Tjæreborg har overskud på jobbet, er, at de er glade for deres arbejde. Netop arbejdsglæden er en forudsætning for et godt arbejdsliv, fortæller Elisa Dyreborg.

Læs også: Fra Mærsk til sosu: Arbejdsglæde er vigtigere end løn

“Sørg for at have et arbejde, du er glad for. Hvis ikke man synes, at det man laver giver mening, så skal man videre i tilværelsen og søge den mening. Folk, der kommer på arbejde år efter år og laver noget, de i virkeligheden ikke har lyst til, dræner kollegaer og ledere for energi. Man skal hele tiden sørge for at spørge sig selv, hvad der skal til for at blive tilfreds i sit arbejdsliv. Det synes jeg, at alle mennesker er forpligtet til at stræbe efter,” siger Elisa Dyreborg.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies