Annonce

Illustration af voksen og børn på en bakketop.

6 gode råd til at arbejde med det nye pædagogiske grundlag


Når den styrkede pædagogiske læreplan træder i kraft, skal alle dagtilbud arbejde ud fra et fælles pædagogisk grundlag. Læs her, hvad det betyder.

Annonce

Det pædagogiske personale skal støtte børnene i at øve sig i sociale færdigheder. Står et barn altid alene, når andre børn leger, kan en voksen for eksempel starte en leg med et barn, som andre børn gerne vil deltage i. På den måde oplever barnet at være en del af et børnefælleskab.  Lillian Brøgger

Af Signe Westergaard-Jensen
Journalist

Annonce

En styrket pædagogisk læreplan træder i kraft 1.juli 2018 og dagtilbuddene har to år til at indfase den. Her får du 6 gode råd til at komme i gang med at arbejde men det nye pædagogiske grundlag. 

Læs også: Læringsmiljø skal i centrum

1. Børnesyn

Danske dagtilbud skal understøtte børneliv, hvor der er tid og ro til at være barn, og hvor voksne giver nærvær, omsorg og tryghed til at lære og udvikle sig. 

Er et nyt barn for eksempel utrygt ved samling eller legestue, kan en kendt voksen hver gang sidde roligt med barnet, til det får mod på at deltage. De andre voksne kan stå for praktiske ting imens. 

2. Dannelse

Børn skal hjælpes til at få viden og værdier, de automatisk kan trække på, når de skal begå sig i verden. Det gør man blandt andet ved at lade dem være en del af et velfungerende mangfoldigt fællesskab.

Læs også: Et nik på det rigtige tidspunkt gør forskellen

3. Leg
Leg har værdi i sig selv. Også lege, børn selv finder på. Det er de voksnes opgave at skabe gode vilkår for legen ved at organisere tid og rum og inspirerende materialer og rekvisitter. Den voksnes vigtigste rolle i legen er at observere og vide, hvornår man skal træde frem og støtte, og hvornår man skal holde sig tilbage.

4. Børnefællesskaber

Samspillet mellem børn er mindst lige så vigtigt som samspil mellem barn og voksen. Også for små børn. Derfor skal det pædagogiske personale støtte børnene i at øve sig i sociale færdigheder. 

Står et barn altid observerende, når andre børn leger, kan en voksen for eksempel starte en leg med barnet, som andre børn gerne vil deltage i. Måske bare at løbe op og ned af en bakke. På den måde oplever barnet at være centrum i en leg og del af et børnefællesskab.

5. Læring

Børn lærer gennem kommunikation og socialt samspil, og når de bruger hele kroppen og alle sanser. Det er vigtigt at tage udgangspunkt i børnenes engagement og interesser. Det lærer de mere af end af voksenstyrede aktiviteter. 

Det er også vigtigt at tilpasse aktiviteter til børnenes formåen. Planter I blomster, er det for eksempel helt fint, at planterne mest bliver druknet. Det vigtigste er, at børnene oplever at mestre deres opgaver og omverden. Det giver glæde ved at lære nyt og opbygger selvtillid.

6. Læringsmiljøer

Det er det pædagogiske personales ansvar at skabe et godt læringsmiljø for børnene i alle aktiviteter hele dagen. Stil jer selv spørgsmål som: Har alle børn mulighed for at deltage?

Måske opdager man, at billedbøgerne står for højt oppe, eller at man har en lidt kønnet tilgang til at invitere til leg i dukkekrogen. Reflekter over, hvordan I vil arbejde pædagogisk i hverdagssituationer, som når børnene tager overtøj på.

Læs mere om den styrkede pædagogiske læreplan her. 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev