Annonce

Eksperter: Drop små forsikringer


Tænk dig om, før du tegner forsikring. Det kan ikke betale sig at forsikre sig mod skader under 10.000 kroner. 

Annonce

Har du købt tillægsforsikringer til elektronik, hårde hvidevarer eller rejser? Det kan blive dyrt. "Den almindelige kunde får mindre tilbage, end han betaler i præmie. Jeg fraråder enhver forsikring, når den maksimale skade er under 10.000 kroner", mener Michael Møller professor i finansiering på CBS. Colourbox

Af Lis Hornø
Journalist

Annonce

Køber du elektronik, hårde hvidevarer og rejser, forsøger forhandleren tit at sælge en forsikring med ved at tale en risiko op. På Ticket.dk skal man eksempelvis klikke ‘nej tak, jeg tager chancen’ for at fravælge afbudsforsikring.

Læs også: Nødråb fra de lavest lønnede: ”Det er altid os, der er sidst i køen”

Professor i finansiering på CBS, Michael Møller, siger:

“Den almindelige kunde får mindre tilbage, end han betaler i præmie. Jeg fraråder enhver at tegne forsikring, når den maksimale skade er et beløb under 10.000 kroner. Tænk på det som mange forsikringer over et helt liv og overvej, hvad du sparer ved at undgå dem.”

I stedet opfordrer Michael Møller til at tegne forsikringer mod store tab, der ville kunne vælte familiens økonomi. Derudover råder han til at lave en opsparing til at dække mindre tab. Vel vidende, at der er psykologi i sikkerhed.

“Der er intet farligt ved mørke, men hvis mine børnebørn er mørkerædde, vil jeg gerne lade dem sove i lys. Det nytter ikke at gå og bekymre sig, men tænk over, om frygten for småskader er rationel,” siger Michael Møller.

Konsulent i brancheorganisationen Forsikring og Pension, Ole Vidstrup, er enig i, at de små forsikringer er en unødig udgift.

“Præmierne for småtingsdækning er relativt høj. Passer man på sine ting, er de ekstra dækninger bare penge ud af lommen.”

Pas på at anmelde i stimer

Desuden kan det give bagslag at anmelde mange skader på for eksempel ødelagt elektronik og stjålne cykler.

“Generelt bliver det hos forsikringsselskaberne opfattet som sløsethed ligesom holdningen: ‘Nu har jeg betalt, så skal jeg have noget ud af det’. En enkelt stor skade er intet problem, men har man små og mellemstore skader i stimer, kan selskabet hæve prisen eller helt opsige forsikringen.”

Det nye selskab vil forlange indblik i skadeshistorikken, og i værste fald kan man slet ikke tegne ny forsikring, fremhæver Ole Vidstrup.

To års reklamationsret

Køber du en vare, kan du i to år reklamere over fejl ved varen og få den byttet. Retten gælder både ved køb i fysisk butik og webshop. Der kan være garanti på varen, som stiller dig bedre end købeloven. Fejl på nyere varer dækkes altså uden forsikring.

Kilder: Købeloven, tænk.dk.


Ret til at fortryde tillægsforsikring

Bliver du ved kassen eller i webshoppen overtalt til at tegne tillægsforsikring på en vare, har du 14 dages fortrydelsesret. Henvend dig til sælger, helst skriftligt, hvis du vil fortryde.

Kilde: Forbrugeraftaleloven.


Sammenlign priser

Forsikringsguiden.dk er en portal til sammenligning af priser. Brancheforeningen Forsikring og Pension står bag sammen med Forbrugerrådet Tænk. I guiden kan man se, hvad dækning koster for henholdsvis pludselig skade, elektronik og rejseafbestilling. De er altid en del af en indboforsikring, som man i givet fald skal tilvælge.

Kilde: Forsikringsguiden.dk.

 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev