Dagplejer Lene Madsen læser reklamer

Dagplejer er mester i at få rabat

Af Lis Hornø
Journalist

Dagplejer Lene Madsen er ikke bange for at prutte om prisen. Hun mener, man skal lade være med at forlange det ublu, men i stedet finde en balance, så både køber og sælger er glade. 

Dagplejer Lene Madsen fra Brørup er mester i rabat. Hun får tit ekstra varer med i prisen, når hun handler. Robert Attermann

Af Lis Hornø
Journalist

Dagplejer Lene Madsen får tit rabat eller ekstra varer med i prisen, når hun handler. 

“I Brugsen før lukketid spørger min mand og mig: Skal vi hjælpe med at rydde fadet? Så får vi fem bøffer, men betaler for tre.” 

Sidst de købte bil, fik de nej til en rabat på 10.000 kroner. 

“Vi mente nu godt, de kunne give lidt. Til sidst fik vi et sæt vinterdæk og fælge uden beregning.” I en antikbutik i Hellerup blev Lene Madsens talent sat på prøve, før hun fik en sølvkniv med i købet. 

Læs også: Prut løs: Der er nemme penge at spare

“Året efter, da vi kom derind igen, sagde den nydelige dame: ‘Gud, det er da jer fra Jylland, der skal have rabat!’ Så måtte jeg i gang igen.” Lene Madsen ved, at både køber og sælger skal være glade. 

“Kunsten er at finde balancen, det mulige set med den andens øjne. Du skal ikke forlange det ublu, du skal kunne være dig selv bekendt. Når begge har en god dag, går man derfra og siger: ‘Yes, det var fedt!’.

At prutte er at forhandle

Er du god til forhandlingsteknik, opnår du nemt rabat på varer og tjenester. Følg rådene her:


Vær venlig
God forhandling gør begge parter til vindere. Tal aldrig butik eller vare ned.


Find fakta
Tjek priser, også for sammenlignelige produkter.


Forbered udspil
Hvad vil du bede om og med hvilken begrundelse?


Fastlæg maksimum
Beslut på forhånd, hvad du vil give, og sig det eventuelt. Find en sælger, der må forhandle.

 

Bliv i dialogen
Får du nej, så spørg ind. Stil hv-spørgsmål: hvordan, hvorfor. Brug åbninger til nye forslag.
Så tæt på chefen som muligt. 


Få mere med i prisen 
Bed om ekstra varer eller service.


Find fejl
Er varen uperfekt, bør du have rabat.


Kilde: Advokat og rådgiver Charlotte Flach, Forbrug.dk

 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies