Sofie Hjorth-Hansen fra sundsammen projekt i Vejle

Projekt #SundSammen

Sofie har tabt 10 kilo på sosu-skole: Få hendes bedste tip

Af Jonna Toft
Journalist

Der er fem nye huller i bæltet hos den 21-årige sosu-elev Sofie Hjorth-Hansen, efter at hun har deltaget i et sundhedsforløb på Social- og Sundhedsskolen i Vejle. 

Sofie manglede motivation til at gå i gang med livsstilsændringen. Den fik hun på sundhedsforløbet - plus et fællesskab med ni andre kvinder, der også gerne ville leve sundere. Fællesskabet har hjulpet dem med at holde gejsten. Niels Åge Skovbo

Af Jonna Toft
Journalist

Grøntsager og træning er blevet en del af Sofie Hjorth-Hansen hverdag, efter hun har været med i et sundhedsforløb på Social- og Sundhedsskolen i Vejle. Den 21-årige social-og sundhedsassistentelev oplever mere energi og velvære - og at badevægten viser 10 kilo mindre.

”Jeg har det meget bedre i min krop. Jeg føler mig stærkere og har mere energi og lyst til at gå i gang. Det er det vigtigste for mig, men jeg er også stolt over at have tabt mig,” siger Sofie Hjorth-Hansen.

Læs også: Håndboldstjerne hjælper sosu-elever med livsstilsændring

Sofie er en af de 10 studerende på Social- og Sundhedsskolen i Vejle, der siden august har gået på et seks måneder langt forløb om livsstilsændringer, #sundsammen. Her lærte de om sundere kost, træning og mental sundhed. Forløbet foregik dels i skoletiden, dels i fritiden og er netop slut.

Fagbladet FOA har fulgt fire af deltagerne: Sofie, Maiken, Barbara og Dorte. De har haft udbytte på forskellige områder, men Sofie kan aflæse det helt konkret: Fra 96 til 86 kg fordelt på de 168 cm.

Få styr på lysten til slik og chips

Den vigtigste læring for Sofie handlede om at få kontrol over sin mad:

”Jeg lærte at aflede mig selv, når jeg fik trang til chips eller slik, og at finde sunde alternativer. Så det usunde har været skåret væk i mange måneder, og det bliver sjældent købt nu. Ikke fordi det skal være bandlyst at spise chips eller slik, men man skal mærke efter, om man har behov for det,” siger hun og giver et godt råd:

Læs også: Sofie: Nu træner jeg på stuegulvet hver morgen

”Ha’ noget sundt liggende derhjemme, når lysten sætter ind. Jeg har altid nødder, mandler og agurker. De er gode som snacks.”

Nu spiser hun langt flere grøntsager end før, og der er mange kødfrie dage. Maden bliver i højere grad lavet fra bunden.

Træning: Godt at gå på et hold

Sofie Hjorth-Hansen kom i gang med at træne, fordi der var fælles fitnesstræning på sundhedsforløbet på sosu-skolen. Det førte til medlemskab i et fitnesscenter, hvor hun foretrækker holdtræning:

”Det er sjovest, når vi er flere om det. Så giver man den en ekstra skalle. Jeg går på centrets løbehold hver søndag, og der har jeg lært, at jeg tog for lange skridt. Derfor fik jeg ondt i hoften. Nu øver jeg mig i at løbe med kortere skridt,” forklarer hun.

Fællesskab giver motivation

Motivationen for de 10 deltagere på sundhedsforløbet har bl.a. været en fælles Facebook-gruppe, hvor de delte fotos, madopskrifter og hverdagens små fremskridt.

”Når du ser, at en af de andre har gået tur i gråvejret, tager du også selv gode sko på og går ud. Jeg håber, vi fortsætter med at dele oplevelserne med hinanden,” siger Sofie.

En af erfaringerne fra sundhedsforløbet er netop, at fællesskab er en betydningsfuld faktor, når man arbejder med livsstilsændringer. Erfaringerne fra forløbet offentliggøres i bogen #sunde fællesskaber, der udkommer i april 2018.

Maiken Andersen fra sundsammen projekt i Vejle
Har fået mere energi: Maiken Andersen, 24 år og social- og sundhedsassistentelev, har indført væsentlig flere grøntsager i sin kost: ”Al den frugt og grønt giver energi, så nu går jeg en lang tur, når jeg kommer hjem fra skole i stedet for at smide mig på sofaen. Det er en god måde at stresse af på. Jeg er blevet mere trænet i at lytte til kroppens reaktioner på maden. Nu undgår jeg for meget hvidt brød, for det gør mig oppustet, og jeg spiser kun ganske lidt sukker. jeg har tabt fire kg, selv om det egentlig ikke var meningen. For mig har det været godt at lære om mental sundhed, og at det er ok at sige nej og passe på sig selv. Min søvn er bedre end tidligere, men jeg døjer desværre stadig med hovedpine.” Niels Åge Skovbo
Dorthe Ottosen fra sundsammen projekt i Vejle
Ryger færre cigaretter: Dorte Ottosen, 43 år, læser til sosu-hjælper. Et af hendes mål var at holde op med at ryge, men det er ikke lykkedes endnu: ”Da jeg var i praktik, skar jeg meget ned på rygning. Jeg kan ikke stoppe helt, mens jeg går på skole, for jeg er ordblind, og skoleforløbene er hårde for mig. Men jeg er blevet bedre til at lave en klar prioritering, så jeg ikke går rundt med dårlig samvittighed: Min uddannelse og min familie er det vigtigste for mig. Når jeg bliver færdig, kan jeg bedre gøre en indsats for at stoppe med at ryge og spise mere grønt. Jeg er dog kommet i gang med at spille håndbold igen, og det er sjovt.” Niels Åge Skovbo
Barbara Pelc fra sundsammen projekt i Vejle
Er bedre til at prioritere: Barbara Pelc, 28 år og social og sundhedshjælperelev med polsk baggrund, har mand og to små børn. Hele familien spiser langt flere grøntsager nu og får mere motion, bl.a. er hun begyndt at løbe. Men den vigtigste ændring er mental : ”Vi har lært om at prioritere sig selv, så man ikke bliver stresset. Det er vigtigt i vores job, og når man har børn. Nu gør jeg fx ikke rent hver dag, støvsuger og vasker tøj, for jeg prioriterer samværet i familien højere. Det var dejligt at høre, at man ikke behøver være den perfekte husmor. Desuden er min hovedpine næsten væk. Før havde jeg hovedpine næsten dagligt, og jeg er i behandling, som jeg nu trapper ud af. Om det er pillerne eller vores nye livsstil, der virker, ved jeg ikke, men det er skønt! Jeg har mange flere kræfter til hverdagen.” Niels Åge Skovbo

Fakta: Sundhedsforløb for sosu-elever

10 studerende på Social- og Sundhedsskolen i Vejle har siden august gået på et seks måneder langt forløb om livsstilsændringer, #sundsammen. Forløbet sluttede 6. februar 2018. Det har foregået dels i skoletiden, dels i fritiden.


Deltagerne er blevet klogere på bl.a. kost, fysisk aktivitet, sociale relationer, stresshåndtering, egenomsorg og en række andre livsstilsfaktorer.


Formålet var at højne de studerendes sundhed, at styrke deres trivsel i forhold til at gennemføre uddannelsen, og at de studerende spreder deres viden om sund livsstil blandt medstuderende, kolleger på praktiksteder og borgere.


Kostvejleder og coach Anne Dorthe Tanderup, tidligere håndboldstjerne, og en sygeplejerske stod for forløbet. En personlig træner var er tilknyttet til at stå for ugentlig fælles træning.


Erfaringer fra forløbet samles i foråret 2018 i en bog, Sunde Fællesskaber.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies