Annonce

Kvinde sidder ved bord sammen med to børn og masserer det ene barns fingre.

Tæt kontakt hos dagplejer giver magiske øjeblikke


En bevidst indsats for at skabe nærvær i forhold til børnene har betydet tryggere og gladere børn hos gæstedagplejer Karina Petersen.

Annonce

"Når jeg giver børnene fingermassage, får jeg en tæt kontakt med dem, og de bliver mere trygge," siger dagplejer Karina Petersen. Jørgen True

Af Finn Danielsen
Journalist

Annonce

De klukker af velvære, de små kroppe, der ligger på et tæppe på gulvet. Cody og Alma er helt opslugt af den bløde bold, som dagplejer Karina Petersen triller rundt på deres krop.
De nyder også, når hun forsigtigt masserer deres fingre med en blød vaskeklud efter spisning, mens øjenkontakten er intens mellem barn og voksen.

Læs også: 5 gode råd til at styrke dit pædagogiske nærvær

Bold- og fingermassage er nogle af de metoder, som har forandret Karina Petersens relationer til de børn, som kommer hos hende.

“Jeg har arbejdet rigtig meget med vaskeklud og øjenkontakt, og de børn har jeg fået en meget tættere relation til end andre. De er blevet mere trygge ved mig,” siger Karina Petersen, der er gæstedagplejer i Næstved Kommune.

Mindre gråd

Hun tager imod omkring 50 forskellige børn fra andre dagplejere, når de på skift holder ferie, er på kursus eller er syge.

“Som gæstedagplejer kan man godt få nogle børn, der ikke er helt trygge og derfor græder meget. Det oplever jeg i meget mindre grad, efter jeg er begyndt at arbejde mere bevidst med pædagogisk nærvær,” siger Karina Petersen.

Hun har deltaget i projektet ‘Barnet i Centrum’, som har givet medarbejderne mere viden om det nære samspil mellem barn og voksen. Selv for en dagplejer med 21 års erfaring har projektet været lidt af en øjenåbner. Karina Petersen nævner som eksempel modtagesituationen, hvor hun nu stort set udelukkende koncentrerer sig om barnet.

Læs også: Nærværende voksne er afgørende for børn

“Tidligere havde jeg mere snik-snak med forældrene, men nu ved de godt, at det kan vi gøre om eftermiddagen. Om morgenen taler jeg til barnet i øjenhøjde og ved at kigge godt efter, kan jeg se i blikket, når det er klart til at blive afleveret. Det øjeblik griber jeg ved at række armene frem og tage barnet i favnen.”

Kropsbevidsthed giver tryghed

De fleste børn tager straks imod det fysiske nærvær, Karina Petersen tilbyder. Men der er også børn, som ikke lige er med på at få for eksempel fingermassage. Det er ofte de urolige børn, dem der “kravler på væggene”, er hendes erfaring.

“De trækker måske hånden til sig, og det respekterer jeg selvfølgelig. Men hvis jeg bliver ved med at tilbyde det, så kommer de og vil pludselig gerne. Og jeg kan se på dem, at de nyder det. Finger- og boldmassage og også pensling giver børnene mulighed for at mærke deres krop og lære den at kende,” siger hun.

Og det er ikke bare børnene, der har fået udbytte af dagplejerens arbejde med nærvær.

“Mit arbejdsmiljø er forandret. Jeg synes, det er vildt spændende at gøre det, jeg brænder for det – og jeg bliver så glad af det.”

Effekter af nærværende voksne

• Mere tid på gulvet med børnene
• Gruppen fungerer bedre samlet, uanset alder
• Mere ro på stuen, når vi spiser og ved putning
• Længere tid til én-til-én-kontakt i puslesituationer
• Børn, der finder roen i sig selv, videregiver den til andre
• Børnene er mere sociale og hjælpsomme. De har lært at drage omsorg for hinanden og respektere hinanden
• Børnene søger de voksne mere
• Børnene udviser mere koncentration
Kilde: Dagplejer og vuggestuer i Næstved Kommune, BIC-undersøgelse 2017

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev