Annonce

4 øvelser der forebygger mobilskader

Ipads og mobiltelefoner belaster nakke, skuldre og arme. Med disse få og nemme øvelser kan du forebygge de værste gener.

Annonce

Det kræver kun få minutters indsats at forebygge skader fra mobilbrug. Scanpix

Af Jonna Toft
Journalist

Annonce

Bøjet nakke og blikket på mobilen. Den stilling kender vi. Men når vi bøjer nakken, holder telefonen med den ene hånd og bruger den anden til at tappe eller swipe på skærmen – så kan vi få ondt.

“Nogle bruger mobiler eller tablets både i arbejds- og fritiden. Så handler det om at skifte stilling og lave aktive pauser,” siger fysioterapeut og ergonom Pernille Andersen fra rådgivningsfirmaet Ergomentor.dk.

“Det vigtige er ikke, hvor tit man bruger mobilen, men hvor længe ad gangen. Langvarige, ensidige belastninger er hårde for kroppen.”

Mobiltelefoner og tablets belaster på to måder: Bevægelserne med hånden kan give smerter i arm og skulder. Kroppen bruger de samme muskelfibre til at udføre tappe- og swipebevægelserne om og om igen, og så kan vævet blive irriteret og ømt.

“Skift stilling! Prøv at klikke og swipe med en anden finger eller brug den anden hånd,” foreslår Pernille Andersen.

Desuden belastes nakken af den kraftige bøjning. Løfter man mobilen højere op, går det ud over arm og skulder, så det er en dårlig ide.

Stil i stedet mobilen eller tabletten op ad noget, så du kan kigge vinkelret ind på skærmen. Så belastes nakken ikke nær så meget.

4 forebyggende øvelser

1. 

Stå ret op med armene ned langs kroppen og håndfladerne vendt fremad. Skub de strakte arme bagud og lad dem falde frem. Gentag 20 gange.

2. 

Rul skuldrene fremad og bagud, 5-10 gange hver vej.

3. 

Løft skuldrene op til ørerne og giv slip, gentag 10 gange.

4. 

Løft armene op foran dig og bøj let i albuen. Træk albuerne bagud og saml skulderbladene bagpå, gentag 10 gange.

Kilde: Fysioterapeut og ergonom Pernille Andersen, Ergomentor.dk

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev