”Det her har jeg godt
styr på,” lyder det fra
en glad Søren Konggaard.
Han træner ved
hjælp af Touch and
Play sammen med
Vivian Sørensen (tv.)
og Elsebeth Klausen.
Niels Åge Skovbo
Af
Anni Heiberg
Journalist
”Det her skulle ikke volde de store problemer
…”
Søren Konggaard kigger fokuseret på den
store skærm med numre. Han skal finde tal,
der tilsammen giver 24, og der er masser at
vælge imellem. Han peger på 8+5+4+7, og
skærmen kvitterer med en fanfare. Søren er
på hjemmebane og henter den ene matematiske
sejr efter den anden. Puslespillene
håndterer han lidt mere tøvende, mens opgaven
med at placere Danmarks byer på
kortet også hører til favoritterne.
Søren Konggaard har en demensdiagnose,
og han er en af mange brugere, der har stor
glæde af den nye velfærdsteknologiske investering
Touch and Play på Aktivitetscentret
Æblegården i Viborg. Her kan brugerne
quizze, lave regnestykker, lægge puslespil
og lave bevægelsesspil. Der er et væld af
muligheder, og man vælger sværhedsgrad
under de forskellige temaer.
Giver sejre
Medarbejderne på Æblegården ser det som
et stort aktiv, at de nu har nye muligheder
for at træne hjernen med målrettede aktiviteter
til brugerne.
”Det er simpelthen genialt. Vi bruger spillene
både motorisk og kognitivt. For nogle
er det vedligehold af hjernen, for andre er
det udvikling,” siger social- og sundhedshjælper
Vivian Sørensen.
Skærmen øger selvtilliden, fortæller social-
og sundhedsassistent Elsebeth Klausen.
”Brugerne bliver glade, når de har løst en
opgave. Det er genkendelse, og det er erindring.
Og det er følelsen af, ’Yes, jeg kan!’
Det er de færdigheder, vi skal have fat i,”
supplerer hun.
De to medarbejdere så Touch and Play på
en teknologimesse, og systemet har levet
op til forventningerne.
”Vi udvælger individuelle aktiviteter til
brugerne, hvor vi går efter succesoplevelser
og ikke nederlag,” fortæller Vivian Sørensen.
”Hvis en borger er ramt på tal og bogstaver,
kan det ikke genlæres, og det er ikke
det, vi skal tilbyde. I stedet laver vi aktiviteter
som for eksempel dyrelyde, billeder og
puslespil,” siger Elsebeth Klausen.
Nogle gange spiller medarbejderne med
enkelte brugere, mens de andre gange sidder
med en gruppe foran skærmen, som
sammen løser opgaverne.
Selvtillid og nærvær
Medarbejderne kan selv lægge billeder og
spørgsmål ind på skærmen og på den måde
lave puslespil og quizzer med afsæt i hverdagen
på Æblegården, ligesom man kan
lave livshistorier med billeder og årstal.
”Kolleger fra andre institutioner har været her for at se, hvordan vi arbejder med
mulighederne på skærmen. Det er en succes,
og træningen giver selvtillid, nærvær
og koncentration,” siger Vivian Sørensen.
Også Søren Konggaard er glad for den
store skærm.
”Ja, jeg vil gerne træne min hjerne, og jeg
kan da mærke, at der er områder, jeg har
godt styr på,” smiler han.
Fakta: Flere Skærme
Efter det første indkøb af Touch and Play til de 21 brugere i Aktivitetscentret Æblegården, har Viborg Kommune investeret i yderligere fire skærme til to plejecentre og to aktivitetscentre.