Annonce

Tre mennesker trykker på en farveskærm

Når hjernetræning er en leg


Det giver selvtillid og sejre, når brugerne på Aktivitetscentret Æblegården i Viborg leger sig igennem træningen på storskærm med Touch and Play.

Annonce

”Det her har jeg godt styr på,” lyder det fra en glad Søren Konggaard. Han træner ved hjælp af Touch and Play sammen med Vivian Sørensen (tv.) og Elsebeth Klausen. Niels Åge Skovbo

Af Anni Heiberg
Journalist

Annonce

”Det her skulle ikke volde de store problemer …”

Søren Konggaard kigger fokuseret på den store skærm med numre. Han skal finde tal, der tilsammen giver 24, og der er masser at vælge imellem. Han peger på 8+5+4+7, og skærmen kvitterer med en fanfare. Søren er på hjemmebane og henter den ene matematiske sejr efter den anden. Puslespillene håndterer han lidt mere tøvende, mens opgaven med at placere Danmarks byer på kortet også hører til favoritterne.

Søren Konggaard har en demensdiagnose, og han er en af mange brugere, der har stor glæde af den nye velfærdsteknologiske investering Touch and Play på Aktivitetscentret Æblegården i Viborg. Her kan brugerne quizze, lave regnestykker, lægge puslespil og lave bevægelsesspil. Der er et væld af muligheder, og man vælger sværhedsgrad under de forskellige temaer.

Giver sejre

Medarbejderne på Æblegården ser det som et stort aktiv, at de nu har nye muligheder for at træne hjernen med målrettede aktiviteter til brugerne.

”Det er simpelthen genialt. Vi bruger spillene både motorisk og kognitivt. For nogle er det vedligehold af hjernen, for andre er det udvikling,” siger social- og sundhedshjælper Vivian Sørensen.

Skærmen øger selvtilliden, fortæller social- og sundhedsassistent Elsebeth Klausen.

”Brugerne bliver glade, når de har løst en opgave. Det er genkendelse, og det er erindring. Og det er følelsen af, ’Yes, jeg kan!’ Det er de færdigheder, vi skal have fat i,” supplerer hun.

De to medarbejdere så Touch and Play på en teknologimesse, og systemet har levet op til forventningerne.

”Vi udvælger individuelle aktiviteter til brugerne, hvor vi går efter succesoplevelser og ikke nederlag,” fortæller Vivian Sørensen.

”Hvis en borger er ramt på tal og bogstaver, kan det ikke genlæres, og det er ikke det, vi skal tilbyde. I stedet laver vi aktiviteter som for eksempel dyrelyde, billeder og puslespil,” siger Elsebeth Klausen.

Nogle gange spiller medarbejderne med enkelte brugere, mens de andre gange sidder med en gruppe foran skærmen, som sammen løser opgaverne.

Selvtillid og nærvær

Medarbejderne kan selv lægge billeder og spørgsmål ind på skærmen og på den måde lave puslespil og quizzer med afsæt i hverdagen på Æblegården, ligesom man kan lave livshistorier med billeder og årstal.

”Kolleger fra andre institutioner har været her for at se, hvordan vi arbejder med mulighederne på skærmen. Det er en succes, og træningen giver selvtillid, nærvær og koncentration,” siger Vivian Sørensen.

Også Søren Konggaard er glad for den store skærm.

”Ja, jeg vil gerne træne min hjerne, og jeg kan da mærke, at der er områder, jeg har godt styr på,” smiler han.

Fakta: Flere Skærme

Efter det første indkøb af Touch and Play til de 21 brugere i Aktivitetscentret Æblegården, har Viborg Kommune investeret i yderligere fire skærme til to plejecentre og to aktivitetscentre.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev