”Vil din datter med hjem til os og lege?” Det spørgsmål
kan være grænseoverskridende at ringe og stille for alle nybagte børnehaveforældre.
Men har man en anden kulturel baggrund end dansk, kan det være ekstra svært.
De
danske uskrevne forventninger til legeaftaler kan nemlig være svære at regne
ud. Derfor holder mange sig tilbage fra at kaste sig ud i legeaftaler, og det er
en skam, for legeaftaler er gode til at skabe integration, slår lektor Eva
Gulløv fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) fast.
”Når børn med forskellige kulturelle baggrunde har en
legeaftale, oplever de, at man kan bo på forskellige måder, have forskellige
slags familier og kan have det sjovt sammen alligevel. Børnene og deres
forældre får udvidet deres horisont, og det gælder vel at mærke også de etnisk
danske familier. Integration går begge veje,” siger hun.
Læs også: 7 veje til gode legeaftaler
Pædagogisk støtte til legeaftalerDerfor har familier med anden etnisk baggrund stor gavn af
pædagogisk støtte til legeaftaler.
”Målrettede pædagogiske tiltag, der bakker op om
legeaftaler, er en rigtig god idé. Jeg er ikke i tvivl om, at det er den slags,
der skal til, hvis man gerne vil hjælpe børnene til at blive integrerede,”
siger Eva Gulløv.
Samme erfaring har de gjort sig i Børnehaven Samuelsgaarden
på Nørrebro i København, hvor der går børn fra mange forskellige
nationaliteter. Her giver mange forældre udtryk for, at de syntes det med
legeaftaler er svært.
Læs også: Forsker: Bland jer i børns legeaftaler
”Derfor gør vi en stor indsats for at støtte forældre og
børn i at arrangere legeaftaler. Også på tværs af nationaliteter. Vi informerer
om, hvad en legeaftale egentlig er og indebærer, og vi foreslår konkrete børn
til legeaftaler, når vi kan se, at der er god kemi mellem børnene,” siger
Louise Lisner, konstitueret leder.
Gode erfaringer
Pædagogmedhjælper Kurt Nielsen fra Samuelsgaarden har kun
gode erfaringer med at støtte op om legeaftaler.
”Forældrene er så glade for at få hjælp til det. Det er jo
nye venner, vi hjælper med til at give deres børn. Der er ingen grund til at
være berøringsangst,” siger han.
Det er netop vigtigt, at man som pædagogisk personale gør
noget aktivt for integrationen. Den kommer ikke af sig selv, bare fordi børn
med forskellige kulturelle baggrunde går på stue sammen i institutionen,
advarer Eva Gulløv.
”Der skal en målrettet og systematisk indsats til for at
skabe integration i daginstitutioner. Og legeaftaler på tværs er helt sikkert
et godt redskab til det,” siger hun.
Læs også: Børn vokser af venskaber