Annonce

Seks børn står i en cirkel med deres hoveder ind mod hinanden, mens de kigger ned mod kameraet som er opsat i et frøperspektiv

Tema: Legeaftaler

Legeaftaler skaber integration


De danske uskrevne regler for legeaftaler er svære at regne
ud. Derfor har familier med anden etnisk baggrund stor gavn af støtte.

Annonce

De uskrevne danske forventninger til legeaftaler kan være svære at regne ud, når man har en anden kulturel baggrund end dansk. Colourbox

Af Signe Westergaard-Jensen
Journalist

Annonce

”Vil din datter med hjem til os og lege?” Det spørgsmål kan være grænseoverskridende at ringe og stille for alle nybagte børnehaveforældre. Men har man en anden kulturel baggrund end dansk, kan det være ekstra svært. 

De danske uskrevne forventninger til legeaftaler kan nemlig være svære at regne ud. Derfor holder mange sig tilbage fra at kaste sig ud i legeaftaler, og det er en skam, for legeaftaler er gode til at skabe integration, slår lektor Eva Gulløv fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) fast.

”Når børn med forskellige kulturelle baggrunde har en legeaftale, oplever de, at man kan bo på forskellige måder, have forskellige slags familier og kan have det sjovt sammen alligevel. Børnene og deres forældre får udvidet deres horisont, og det gælder vel at mærke også de etnisk danske familier. Integration går begge veje,” siger hun. 

Læs også: 7 veje til gode legeaftaler

Pædagogisk støtte til legeaftaler

Derfor har familier med anden etnisk baggrund stor gavn af pædagogisk støtte til legeaftaler.

”Målrettede pædagogiske tiltag, der bakker op om legeaftaler, er en rigtig god idé. Jeg er ikke i tvivl om, at det er den slags, der skal til, hvis man gerne vil hjælpe børnene til at blive integrerede,” siger Eva Gulløv.

Samme erfaring har de gjort sig i Børnehaven Samuelsgaarden på Nørrebro i København, hvor der går børn fra mange forskellige nationaliteter. Her giver mange forældre udtryk for, at de syntes det med legeaftaler er svært.

Læs også: Forsker: Bland jer i børns legeaftaler

”Derfor gør vi en stor indsats for at støtte forældre og børn i at arrangere legeaftaler. Også på tværs af nationaliteter. Vi informerer om, hvad en legeaftale egentlig er og indebærer, og vi foreslår konkrete børn til legeaftaler, når vi kan se, at der er god kemi mellem børnene,” siger Louise Lisner, konstitueret leder.

Gode erfaringer

Pædagogmedhjælper Kurt Nielsen fra Samuelsgaarden har kun gode erfaringer med at støtte op om legeaftaler.

”Forældrene er så glade for at få hjælp til det. Det er jo nye venner, vi hjælper med til at give deres børn. Der er ingen grund til at være berøringsangst,” siger han.

Det er netop vigtigt, at man som pædagogisk personale gør noget aktivt for integrationen. Den kommer ikke af sig selv, bare fordi børn med forskellige kulturelle baggrunde går på stue sammen i institutionen, advarer Eva Gulløv.

”Der skal en målrettet og systematisk indsats til for at skabe integration i daginstitutioner. Og legeaftaler på tværs er helt sikkert et godt redskab til det,” siger hun. 

Læs også: Børn vokser af venskaber

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev